Senioři nevyřídí novou superdávku. Poradci hovoří o krachu systému

0
251
seniori
Foto: Freepik.com

Ideální formou žádosti o novou superdávku je podle Ministerstva práce a sociálních věcí ČR [MPSV] elektronické podání. Dosavadní praxe ale ukazuje, že nejen senioři s tím často bojují a vše končí už při ověřování jejich totožnosti.

Ještě před vstupem do dávkové aplikace Jenda prokazují svou totožnost noví žadatelé stejně jako již evidovaní příjemci dávek. To buď bankovní identitou, kdy do aplikace vstoupí skrze své údaje z internetového bankovnictví, nebo přes klíč eGovernment. A to se teď ukazuje jako problém pro vyřízení dávky převážně u starší generace – seniorů.

„Na každodenní bázi nyní řešíme situace, kdy se na poradnu obrací senioři, kteří chtějí podat žádost, ale kvůli absenci bankovní identity a chytrého telefonu se nemohou přihlásit do systému,“ říká předseda Výboru Asociace občanských poraden [AOP] Hynek Kalvoda.

 

Jeho organizace po celém Česku provozuje desítky poradenských míst. Právě na ně, obvykle jejich sociální pracovníky, se obracejí od podzimu lidé kvůli problémům a obavě z vyřízení si nové dávky sociální pomoci – takzvané superdávky.

Senioři se v online žádostech ztrácejí

Jeden z nejčastějších problémů je podle Kalvody elektronická žádost o dávku. Převážně senioři, ale i někteří další lidé běžně nepracují s internetem, chytrým telefonem, a tedy ani internetovým bankovnictvím. Poradci s nimi proto nejprve řeší zřízení digitální identity.

„Což je pro klienty velmi stresující a časově náročné,“ poznamenává Kalvoda.

MPSV vyzývá příjemce dávek, ať si o superdávku požádají co nejdříve

Nicméně ani po úspěšné aktivace bankovní identity nejde všechno úplně hladce, tvrdí poradci Asociace občanských poraden. I v samotné aplikaci Jenda mají senioři potíže, například s nahráváním dokumentů.

„Systém opakovaně vyžaduje již vložené přílohy a často dochází k výpadkům. Celý proces trvá několik hodin,“ tvrdí poradci z terénu s tím, že bez pomoci druhých by mnozí lidé žádost o dávku vůbec nepodali.

Majetkový test u superdávky se zřejmě odloží, úřady nestíhají

 

Dosluhující ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka [KDU-ČSL] ale uvedl na tiskové konferenci, že v praxi se nesetkává od října zavedený systém superdávky s vážnými problémy a vše funguje tak, jak se očekávalo. A spokojený je, jak uvedl, i s podílem osob, které si o novou dávku žádají online v aplikaci Jenda. Z dosud podaných asi 280 tisíců žádostí jich asi 37 procent připadá právě na elektronická podání.

„Ten podíl žádostí přes Jendu je pro nás velkým překvapením. […] Počítali jsme s podílem kolem 20 procent,“ uvedl Jurečka.

Asociace se obává scénáře jako u stavebního řízení

Nicméně také dodal, že elektronicky o dávku žádají více domácnosti ve velkých městech, hlavně metropoli. A dále ti lidé, kteří o dávku žádají vůbec poprvé.

„U nových klientů, kteří dosud žádnou žádost nepodávali, tak těch je přes Jednu přes 60 procent,“ dodal ministr v demisi.

Na poště si lidé sociální dávky už nevyřídí. Může za to superdávka

O novou dávku sociální pomoci tak žádají online méně lidé, kteří pobírali příspěvek na bydlení, přídavek na dítě či doplatek na bydlení nebo příspěvek na živobytí již před letošním říjnem a kteří nežijí ve velkém městě. Právě ti se nejvíce obracejí o pomoc na pracoviště Asociace občanských poraden. Tam jim s podáním žádosti i nahráním dokumentů, například o čtvrtletních příjmech a výdajích, v posledních týdnech i hodně pomáhají.

„O zjednodušení při podávání žádosti o superdávku nemůže být řeč. Jde o další digitalizaci, ke které nutí občany Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. Systém je nefunkční a často dochází k výpadkům,“ shrnuje dosavadní zkušenosti AOP s podáváním žádostí Kalvoda.

Superdávka přijde v říjnu. Kalkulačka k ní chybí. A tak nikdo nic neví

Dokonce má za to, že by nový systém sociálních podpor mohl skončit podobně jako digitalizace stavebního řízení. Tedy tak, že se na nějakou dobu elektronické podávání žádostí i pozastaví a nahradí jej papírové formuláře. Což neznamená nic jiného, než přeplněné pobočky úřadů práce a opožděné výplaty sociálních dávek.

Mimo potíže s potvrzením totožnosti u lidí, kteří nemají bankovní identitu, nahrávání dokumentů do systému a chybějící pokyny, jak postupovat, upozorňují lidé z terénu na to, že kvůli změně parametrů na dávku některé domácnosti nově nedosáhnou. Což pro ně znamená do nového roku vážné finanční potíže.

Po revizi sociálních dávek na ně dosáhne 22 % lidí, nyní je to 29 %

Konkrétně jmenuje Asociace matky s dětmi, které vedou domácnosti samostatně. Nově nastavený energetický paušál spolu s normativními náklady na bydlení podle nich neodpovídají reálným výdajům takových domácností. A nová úprava pro ně značí buď nižší sociální pomoc, nebo její úplné zamítnutí.

–VRN–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here