„Pokud nastane případ, že pojištěnec ZP MV ČR nemůže sehnat lékaře a obrátí se na naše regionální pracoviště, ihned jeho situaci řešíme a lékaře mu pomůžeme zajistit,tvrdí mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra České republiky [ZP MVCR] Hana Kadečková.

Zdravezpravy.cz: Co má dělat klient vaší pojišťovny, když jeho zubař skončí a on nemůže v místě svého bydliště sehnat zubaře? To proto, že zubaři v jeho dosahu nepřibírají nové pojištěnce? Pomůžete mu a případně jak?

Ano, pomůžeme. Jednou z povinností zdravotní pojišťovny je zajistit svým klientům dostupnou zdravotní péči. Obrátí-li se tedy klient na naši pojišťovnu, vyjdeme mu s hledáním nového zubaře vstříc. Náš přístup je individuální.

Zdravezpravy.cz: Jak je možné, že může být lékařem váš klient odmítnut, když si platí zdravotní pojištění? A tedy má nárok na dostupnou zdravotní péči ze zákona. Co si o tom myslíte, že lékaři odmítají vaše klienty ošetřit?
Lékař má za jistých – v zákoně o zdravotních službách přesně stanovených podmínek – právo pacienta odmítnout. Jde o tyto případy:
  • Pokud by jeho přijetím bylo překročeno únosné pracovní zatížení lékaře. Překročeno tak, že by nebyl schopen zajistit kvalitní zdravotní služby o tohoto nebo o ostatní pojištěnce, které má ve své péči.
  • Jiná vážná příčina, pro kterou může zvolený praktik pro dospělé, respektive praktik pro děti a dorost odmítnout přijetí pojištěnce, je též přílišná vzdálenost místa trvalého nebo přechodného pobytu pojištěnce. A to pro výkon návštěvní služby.
Míru únosného pracovního zatížení a závažnost příčiny pro nepřijetí pojištěnce do své péče posuzuje zvolený lékař. Každé odmítnutí převzetí pojištěnce do péče musí být lékařem pojištěnci písemně potvrzeno, a to včetně uvedení důvodu.

Zdravezpravy.cz: Zástupci stomatologů, ale třeba i praktických lékařů hovoří o rozpadu stomatologické sítě i sítě praktických lékařů a zejména pak u pediatrů v regionech. Za vinu to dávají zdravotním pojišťovnám, které jsou takzvaně síťotvorné. Jaký na to máte názor?

Jak vysvětlujete svým klientům, že například ani v okresních městech nemohou najít zubaře, který by s vámi [klientsky] spolupracoval?

Platné právní předpisy neposkytují zdravotním pojišťovnám nástroje, jak přimět praktického či zubního lékaře, aby si otevřel praxi právě v místě, kde potřebujeme síť doplnit. Pokud nastane případ, že pojištěnec ZP MV ČR nemůže sehnat lékaře a obrátí se na naše regionální pracoviště, ihned jeho situaci řešíme a lékaře mu pomůžeme zajistit.

Zdravezpravy.cz: Běžnou současnou praxí je, že mnoho zubních ordinací, ale i ordinací praktiků, zaniká, protože lékař jde do penze. Kritici zdravotních pojišťoven tvrdí, že vás to nezajímá, i když to způsobuje problémy vašim klientům. Že raději podpoříte [dáte smlouvu] lékaři na novou ordinaci, protože to v sobě má vyšší ekonomický potenciál. Jaký je na to váš názor?

Rozhodně nepreferujeme uzavření smlouvy na novou ordinaci. Naopak vítáme, když si lékař najde za sebe náhradu a dojde tak k předání praxe, což pro pacienty znamená zachování kontinuity péče. Jestliže dostaneme informaci, že lékař svou praxi končí bez náhrady, netěší nás to. Snažíme se urychleně najít řešení, tj. v souladu se zákonem o veřejném zdravotním pojištění podáme na příslušný krajský úřad návrh na konání výběrového řízení pro ordinaci v dané lokalitě.

Zdravezpravy.cz: Jak hodnotíte nabídku vaší pojišťovny pro vaše klienty z hlediska úhrady nákladů na stomatologické výkony? Nabízíte v této souvislosti úhrady a doplatky, které jsou významně vyšší, než nabízejí ostatní zdravotní pojišťovny?

Všechny zdravotní pojišťovny se v úhradě stomatologických výkonů musí řídit platnou legislativou a hradit je podle daných pravidel.

[Vyhláška č. 201/2018 Sb., o stanovení hodnot bodu, výše úhrad hrazených služeb a regulačních omezení pro rok 2019].

My navíc poskytujeme bonifikaci zubním lékařům v místě, kde máme podstatně omezenou možnost zajistit svým pojištěncům stomatologickou péči. Jestliže se zubní lékař ordinující v tomto místě zaváže uzavřením příslušného úhradového dodatku přijímat do své péče a registrovat nové pacienty, poskytuje mu ZP MV ČR jednorázovou finanční bonifikaci. A to ve výši 500 Kč za každého nově registrovaného pojištěnce, u kterého současně provede v úhradovém dodatku přesně definované vstupní vyšetření.

Kromě toho na některé stomatologické výkony nehrazené z veřejného zdravotního pojištění přispíváme svým klientům z fondu prevence. Například na fixní rovnátka pro děti a pro děti také na nácvik dentální hygieny u dentální hygienistky.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here