„Je potřeba, aby rodiče nepodceňovali vyšetření sluchu u svých dětí. Jsou to oni, kdo dokáží jako první zaznamenat začínající problém,“ říká pediatr z EUC Kliniky Canadian Medical Petr Žáček. Většinu problémů se sluchem lze podle něj přitom vyřešit.

„Nejčastější je nedoslýchavost způsobená zvětšenou nosní mandlí, která tlačí na sluchovou trubici a vytváří ve středním uchu výpotek. Tento problém je příčinou 90ti procent vad sluchu objevených u dětí, přitom ho lze jednoduše vyřešit odstraněním mandle a odsátím výpotku,“ tvrdí.

Z praxe vyplývá, že praktičtí lékaři provedou pět až deset vyšetření sluchu u dětí týdně. Nově zdravotní pojišťovny hradí vyšetření sluchu u pětiletých dětí na očním, nosním a krčním [ORL]. Dítě na vyšetření může objednat praktický lékař i rodič.

Těžkou sluchovou vadu má podle statistik jedno až dvě z tisíce narozených dětí, tedy sto až dvě stě dětí ročně v ČR. Středně těžkou vadu odhalí lékaři u 600 až 1 200 dětí za rok. [Screening sluchu prováděný neonatology a otorinolaryngology se dosud provádí u novorozenců.]

Před vstupem do školy

Věk pět let dítěte byl zvolen [pro novou úhradu z pojištění] s ohledem na blížící se vstup dítěte do školy. Praxe ukazuje případy, kdy působení dítěte na základní škole negativně ovlivňuje neodhalená vada sluchu, zraku nebo jiná vada.

K zajímavým zjištěním se dobrali lékaři ORL kliniky ve Fakultní nemocnici Hradec Králové. Ti vyšetřili sluch všem prvňáčkům v sedmnácti hradeckých školách. Děti, u nichž měli podezření na nedoslýchavost, putovaly na ORL do nemocnice. Tam se zjistilo, že téměř 10 % dětí trpí nedoslýchavostí. U dvou procent šlo o poruchu trvalou.

„U mnoha z nich o vadě či poruše sluchu nevěděli rodiče ani učitelé. Nevědomky prostě při komunikaci s dítětem zvýší hlas. A ve škole si dítě sedne na místo, kde lépe slyší, takže si učitelé ničeho divného nevšimnou,“ říká profesor a přednosta Kliniky otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku FN a LF UK Hradec Králové podotýká Viktor Chrobok.

Dodává, že zažil děti, které šepot slyšely normálně, ale odborné audiometrické vyšetření u nich odhalilo nedoslýchavost. Podle něj platí, že když dítě ve škole špatně slyší, mívá už třeba ve druhé třídě špatné známky z češtiny, protože nerozumí učiteli při diktátu. A horší výsledky začne mít i v dalších předmětech, což ho do budoucna handicapuje.

Kdo ve škole špatně slyší

Velká část vad sluchu není vrozených, ale vzniká později. Na pediatry a rodiče apeluje také náměstek ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny pro zdravotní péči David Šmehlík.

„Prevence a včasné zachycení jakéhokoli onemocnění je pro pacienta a jeho zdraví vždy lepší varianta než následné řešení problémů,“ uvádí s tím, že čím dříve je porucha sluchu odhalena, tím dříve se dítěti dostane adekvátní péče a zmenšují se možné škody.

[Kompletní seznam ordinací ORL rovnoměrně pokrývajících Českou republiku je k nalezení na webových stránkách http://www.otorinolaryngologie.cz/ pod záložkou Screening sluchu.]

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here