Preparát českých vědců léčí nádory ledvin i diabetes

ledvin
Ilustrační foto: Pixabay.com

Protirakovinná látka MitoTam vyvinutá českými vědci prokázala účinek v léčbě nádorů ledvin v kombinaci s imunoterapií. Výsledky klinických testů navíc ukazují, že MitoTam pomáhá i v léčbě diabetu 2. typu.

Látku MitoTam, která působí na mitochondrie [energetické zdroje] rakovinných buněk, vyvinuli vědci z Biotechnologického ústavu AV ČR ve spolupráci s kolegy z Griffith University v australském Queenslandu. Jejich práce navazuje na nedávno ukončenou první fázi klinického hodnocení látky MitoTam.

„Zjistili jsme, že látka MitoTam sama o sobě zabíjí buňky nádoru několika mechanismy, což je u léčby nádorů, které se vyznačují častými mutacemi, výhodné. Hlavním poznatkem výzkumu bylo zjištění, že kombinovaná terapie látkou MitoTam a imunoterapie [Immune Checkpoint Inhibitors, pozn. red.] mají na nádory větší účinek než při použití obou přístupů zvlášť,“ přibližuje výsledky výzkumu nadějné látky profesor Jiří Neužil.

Upřesňuje, že k výzkumu použili myší modely s funkčním imunitním systémem. Což lépe odpovídá situaci u pacientů.

„Jsem velice rád, že se nám podařilo udělat další krok směrem k vývoji českého léku proti nádorovým onemocněním. V našem článku jsme popsali vliv látky MitoTam v kombinaci s imunoterapií na nádor ledvin u myšího modelu,“ shrnuje profesor Neužil.

Účinek protirakovinné látky MitoTam v kombinaci s imunoterapií na nádorech ledvin popsal právě výzkumný tým pod vedením prof. Jiřího Neužila z Biotechnologického ústavu AV ČR [BTU AV ČR] v centru BIOCEV. Článek českých vědců publikoval uznávaný mezinárodní odborný časopis Clinical and Translational Medicin.

Protirakovinná látka MitoTam jde do 2. fáze testování

Slibné výsledky české protirakovinné látky MitoTam podtrhuje skutečnost, že látka nedávno dokončila první fázi klinických testů. Ty trvaly dva roky a vědci při nich spolupracovali s lékaři z Všeobecné fakultní nemocnice [VFN] v Praze. Klinického testování se účastnili pacienti se solidními a metastatickými nádory.

„Největší benefit se ukázal u pacientů s nádorem ledvin. V jednom z případů došlo ke zmenšení karcinomu až 30-ti násobně,“ popisují zástupci Ústavu s tím, že druhá fáze klinických testů by dle odhadů mohla začít v příští roce.

Rakovina ledvin postihuje více muže než ženy

„Ve druhé fázi je obvyklé kombinovat experimentální látku se zavedeným způsobem terapie, což by mohla představovat právě kombinatorní léčba látkou MitoTam s imunoterapií. Tato publikace je významná nejen z hlediska lepšího porozumění nádorové biologie, ale zejména pro svůj translační potenciál,“ doplňuje profesor Neužil.

MitoTam léčí nádory ledvin i diabetes 2. typu

Vědci a lékaři z Biotechnologického ústavu AV ČR a pražského IKEM dále prokázali, že látka MitoTam by mohla pomoci i v léčbě diabetu 2. typu. Výzkum odborníci provedli opět na myších modelech, u kterých nejdříve vyvolali onemocnění diabetem 2. typu nasazením šestiměsíční tučné diety.

„Po aplikaci MitoTam klesla tělesná hmotnost téměř na úroveň myší na kontrolní dietě. Došlo také ke snížení glukózy v krvi i produkce inzulinu, což naznačuje potlačení inzulinové rezistence,“ říká profesor Neužil.

Upozorňuje, že mimořádný účinek vykázala látka také u jater. Právě ty totiž kvůli ukládání tuku během diabetu ztrácejí funkci a dochází k jejich postupné cirhóze.

Dá se mluvit i o epidemii obezity, říká Radan Brůha

„V těsné spolupráci s Klinikou diabetologie IKEM jsme zjistili, že právě působením na mitochondrie, zabíjí MitoTam senescentní buňky, které mají charakteristiku stárnoucích, tedy méně funkčních buněk a které se hojně vyskytují u některých chorob, mezi nimiž je také D2T [diabetes 2. typu, pozn. red.],“ vysvětluje profesor Neužil.

Právě zmiňované poznatky o MitoTam z testování na pacientech s nádory ledvin mohou dle prof. Neužila velmi přispět k jeho případnému využití také v léčbě diabetu 2. typu.

–VRN–