
Od zpřístupnění aplikace Jenda v mobilu si Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR [MPSV] slibuje vyšší podíl digitálně odbavených žádostí o dávky. To hlavně v regionech, kde na e-komunikaci připadá i jen 17 procent vyřízených dávek.
Bezmála 40 procent všech dávek, které je nyní možné vyřídit online, digitálně bez osobní návštěvy úřadu práce, vyřídily úřady přes webovou aplikaci Jenda. Nyní ji MPSV převedlo i do mobilní aplikace. Lidé si ji bezplatně stáhnou v App Store i Google Play. O převedení aplikace do verze pro mobily informoval resort dnes [27.5.] na své tiskové konferenci.
„Aplikace Jenda je velmi jednoduše dostupná. Vidíme tam dneska těch pět klíčových podpor, které může klient využít,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka [KDU-ČSL].
Podle vrchního ředitele Sekce informačních technologií MPSV Karla Trpkoše lidé online vyřízení dávek a jiných úředních záležitostí digitální formou preferují před osobní návštěvou úřadu. Což se potvrdilo už po otevření webové aplikace Jenda, dodal.
MPSV digitalizaci dávek umí. Zaplatí i IT specialisty, tvrdí Trpkoš
„A v okamžiku, kdy jim dáme tento kanál [mobilní aplikaci], tak oni ho budou přirozenou cestou využívat,“ řekl s tím, že přes webovou verzi Jenda lidé dosud podali přes 420 tisíc žádostí o některou z digitalizovaných dávek.
Aplikace Jenda se dá nově stáhnout i do telefonu
Mobilní verze Jenda nyní podle Trpkoše dává možnost nejen požádat o dávku. Ale i dokládat potřebné dokumenty k ní nebo upravovat osobní údaje online i lidem, kteří jsou bez notebooku, počítače nebo tabletu.
„Chceme se zaměřit na kraje, kde není ta penetrace tak výrazná,“ vysvětlil.
Vyřízení dávek přes mobilní verzi chce MPSV podpořit hlavně v regionech s nejnižším podílem digitálně odbavovaných dávek přes webovou aplikaci Jedna.
S digitalizací MPSV to není tak horké. Data se přepisují i ručně, zjistil NKÚ
Stále jsou tu totiž kraje, které ale nechtěl výslovně jmenovat, kde Jendu využije k vyřízení podpory 15-20 procent lidí. Což podle něj není mnoho. A právě na ně se chce MPSV zaměřit i v chystané kampani na propagaci mobilní verze Jedna.
Například v Praze si vyřídí rodičovský příspěvek nebo přídavek na dítě 70-80 procent žadatelů digitálně, tedy online bez návštěvy úřadu.
„Slibujeme si hodně právě otevřením té mobilní platformy,“ uvedl Trpkoš s tím, že mají za cíl se dostat v podílu digitálně odbavených podpor i ve slabých regionech na 30 procent.
„To bychom považovali za velký úspěch,“ dodal.
Přesto, že nechtěl výslovně uvést kraje s nízkým podílem elektronicky vyřizovaných podpor, dá se předpokládat, že půjde o regiony s vyšší koncentrací vyloučených lokalit. Jako je například Ústecký kraj.
Co nabízí klientská zóna Jenda
Ve webové i mobilní aplikaci lidé požádají a doloží potřebné doklady k rodičovskému příspěvku, příspěvku na bydlení a přídavku na dítě.
Od letoška skrze ni požádají také o zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání v případě, že přijdou o výdělečnou činnost. A stejně tak požádají úřad práce o poskytnutí podpory v nezaměstnanosti.
Superdávka přijde v říjnu. Kalkulačka k ní chybí. A tak nikdo nic neví
V aplikaci lidé vidí i to, v jaké fázi vyřízení se jejich žádost o podporu nachází. Úřad jim do záložky oznámení dá i vědět, aby případně doložili k žádosti některé z chybějících dokumentů. Například potvrzení o čtvrtletních příjmech členů domácnosti při žádosti o příspěvek na bydlení. Či zákonných zástupců u přídavku na dítě.
V záložce správa účtu si pak klient upraví a aktualizuje osobní údaje a nastavení účtu přímo z aplikace. Karel Trpkoš v této souvislosti upozornil veřejnost na dnes velmi důležitou věc a tou je zajištění ochrany osobních údajů.
„Klient si navíc může být jistý, že jeho data jsou chráněna nejmodernějšími bezpečnostními technologiemi,“ uvedl šéf IT na MPSV.
Veronika Táchová