Trumpova administrativa tlačí nápojáře do zdravějších výrobků

0
40
napoju
Slazené nápoje nechutnají jenom dětem a dospělým… / Ilustrační foto: Pixabay.com

Americké společnosti Coca-Cola a PepsiCo oznámily hospodářské výsledky za druhé čtvrtletí. V obou případech překonaly očekávání. Na jedné straně vydělávají na slazených nápojích, na straně druhé na trhu prosazují víc neslazených nápojů.

Společnost Coca-Cola za letošní druhé čtvrtletí vykázala tržby 12,62 miliardy dolarů [cca 265 mld. Kč]. Důvodem bylo průměrné 6% zdražení výrobků, ale i úspěch neslazených variant nápojů Zero Sugar. V tomto segmentu Coca-Cole stoupl prodej napříč kontenty v průměru o 14 procent.

Odborníci volají po spotřební dani na slazené nápoje

Celkově se objem prodaných nápojů meziročně snížil o 1 procento, ale zdražení a úspěch neslazených nápojů přinesl 5% růst zisku, a to na 3,8 miliardy dolarů [cca 80 mld. Kč]. Coca-Cola o tom informuje v tiskové zprávě.

„Společnost tímto potvrzuje svou odolnost i v době zpomalující poptávky. A i nadále hledá prostor pro inovace, které reagují na měnící se preference spotřebitelů a regulatorní prostředí,“ říká k vývoji tržeb Coca Coly analytik XTB Jiří Tyleček.

Vývoj ceny akcie společnosti Coca-Cola od roku 2018

[Zdroj: Investiční platforma xStation 5]

Mladí Američané se i podle něj stále více zaměřují na zdravější nápoje. Coca-Cola například nově uvedla na trh prebiotický sycený nápoj s názvem Simply Pop. Firma tyto trendy podle něj podchycuje a její akcie si připsaly od začátku roku zhruba 12,5 procenta.

Zdravější nápoje tlačí prezident i ministr zdravotnictví

Při představování hospodářských výsledků Coca-Cola oznámila, že nabídne nápoje s obsahem třtinového cukru. Podle analytiků jde o reakci na tlak ze strany vládní kampaně Make America Healthy Again [MAHA] pod vedením ministra zdravotnictví Roberta F. Kennedyho Jr. Přímo Coca-Colu před časem zmínil i americký prezident Donald Trump.

„Mluvil jsem s Coca-Colou o používání skutečného třtinového cukru v Cole ve Spojených státech a oni s tím souhlasili,“ napsal ve svém příspěvku na sociální síti Truth, v němž za to poděkoval „všem“, kteří vedou Coca-Colu.

Veřejné zdravotnictví v USA povede Robert F. Kennedy, rozhodl Trump

Součástí vládní kampaně Make America Healthy Again ale není jenom tlak na snížení konzumace nápojů s vysokým obsahem cukru. Ministr zdravotnictví R. F. Kennedy dlouhodobě tlačí i na potravináře. Do konce letošního roku výrobcům prostřednictvím úřadů zakázal používat vybraná chemická barviva na bázi ropy. Ta obsahují v USA hlavně potraviny pro děti, jako jsou cereálie, nápoje a cukrovinky. Důvodem regulace je vysoký podíl dětí s obezitou, cukrovkou a dalšími nemocemi.

USA zakáží barvení a dochucování potravin chemickými přísadami

„Někteří výrobci potravin příliš dlouho krmili Američany chemikáliemi na bázi ropy, aniž ti by o tom věděli a souhlasili s tím,“ řekl Robert F. Kennedy s tím, že tyto syntetické sloučeniny spotřebitelům, zvlášť dětem, nepřinášejí žádné nutriční výhody.

Úplně zakázat všechna tato barviva chce Trumpova administrativa v příštím roce.

Výsledky přinesla nejen Coca-Cola, ale i PepsiCo

Na druhé straně trh nápojářů ovládají i jiné trendy. Společnost PepsiCo právě oznámila, že původně odhadovaný propad zisku v letošním druhém čtvrtletí se odkládá. Firma v tomto období utržila 22,73 miliardy dolarů [cca 477 mld. Kč]. To představuje meziroční růst o jedno procento. Důvod je rostoucí poptávka po energetických nápojích, které cukr obsahují ve vysokých dávkách.

Poslanci zvažují zakázat prodej všech energetických potravin dětem

„Akcie PepsiCo na tuto zprávu reagovaly růstem o 1,6 procenta v premarketu, a to přesto, že od začátku roku ztratily přibližně jedenáct procent,“ říká Jiří Tyleček.

Avšak i PepsiCo podporuje prodej zdravějších variant limonád v USA. Nedávno za bezmála dvě miliardy dolarů [cca 42 mld. Kč] nakoupila značku Poppi. Ta se specializuje na prebiotické limonády. Poppi kombinuje prebiotika, ovocnou šťávu a jablečný ocet.

Vývoj ceny akcie společnosti PepsiCo od roku 2018

[Zdroj: Investiční platforma xStation 5]

„Firma rovněž reaguje na tlak spotřebitelů na ceny, když začíná nabízet levnější produktové varianty poté, kdy v minulých letech výrazně zdražovala kvůli ochraně marží,“ říká Tyleček.

I další firmy jako Celsius Holdings a Keurig Dr Pepper koupily menší výrobce energetických, ale i takzvaných wellness a zdravých nápojů, aby se mohly zabydlet na tomto rychle se rozvíjejícím trhu a dál expandovat.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here