Útoky nožem na školách nejsou v posledních letech nijak výjimečné. Jen v Praze jich policisté na základních a středních školách řeší dva až pět týdně. Nejčastějším nástrojem útoku v rukou žáka bývá nůž.
Podle metodika prevence modřanského gymnázia v Praze Václava Adámka se bezpečnostní opatření na školách v posledních letech zvyšují. Což je dobře. Na druhou stranu ale i říká, že dostat riziko případného útoku ve škole, stejně jako například v nemocnici, se na absolutní minimum dostat nedá.
„Nikdy nedokážeme zabezpečit, aby tam žádné riziko nebylo,“ uvedl na 4. ročníku konference [2.6.] „Bezpečnost měkkých cílů“ ve Sněmovně Václav Adámek.
Oproti minulosti podle něj školy dnes ale řeší stále častěji útoky ze strany žáků. A to, jak řekl, často až na denní bázi. Přičemž hlavním nástrojem takových útoků bývá nůž. Což mu po posledním případu na jeho škole potvrdili policisté.
„V lecčems je to jak přes kopírák z Prahy, kolem Vánoc, jak mi bylo řečeno, nabírala policie 2-5 takových případů za den, které se odehrávaly na různých pražských základních a středních školách,“ uvedl Adámek.
Útoky nožem na základních a středních školách
Jeden z takových případů řešili i na jeho škole, to právě v období kolem vánočních svátků. Šlo o 17letého žáka víceletého gymnázia, tedy rok před skládáním maturitní zkoušky. Ten podle Adámka, jak se i později potvrdilo, vybraným spolužačkám posílal skrze sociální sítě své násilné představy, v nichž mnohé z nich hrály roli obětí.
„V nich sdílel ubližování, byl v tom nůž, bylo tam bodání, bylo to poměrně explicitní popisování toho, co by chtěl zažívat a bylo řečeno, i komu by to chtěl dělat,“ popsal blíže případ školní metodik prevence.
Děti, které se učí z papíru, ví o třetinu víc než ty s mobily a tablety
Spolužačky s chlapcem i krátce komunikovaly a následně se svěřily doma rodičům. Ti vyrazili obratem do školy za vedením, které začalo případ řešit nejprve právě skrze školní poradenské centrum.
„Informovali jsme i policii,“ říká Adámek s tím, že jejich reakce byla okamžitá a ti si následně přizvali k případu i kriminalisty.
Děti se otravují paralenem i ibalginem. A často je zapíjí alkoholem
Nejprve hovořili s dotčenými dívkami, ty jim předaly konverzaci z online chatu včetně nahrávky, ve které jejich spolužák rovněž popisuje své násilné představy. Policie jeho chování vyhodnotila podle Adámka jako nebezpečné s tím, že by mohl začít své představy i realizovat, tedy konat, jak řekli. Proto chlapce přizvali do ředitelny.
„Ten chlapec byl podroben výslechu,“ dodal s tím, že když se ho zeptali na nůž, dostalo se jim odpovědi, že ho má v kapse, protože ho uklidňuje, když si s ním hraje.
Nože a jiné zbraně do školy ani nemocnice nepatří
Policie došla k závěru, že nejde o bezprostřední riziko útoku, ale že je potřeba, aby chlapce vyšetřil odborník, tedy psychiatr. Což se i stalo. Chlapce týž den z oddělení psychiatrie pustili.
„V Bohnicích seznali, že byť to, co psal, tak psal, ale že to nemá konkrétní dopad na jeho skutečný stav a že se to nechystá udělat,“ popsal dále případ školní metodik.
Ještě ten večer dorazil žák na školní klub diváka, kde mimo jiné byly i dívky, které o jeho násilných představách daly vědět svým rodičům a následně i škole.
„To nepůsobilo dobře zejména na ty spolužačky,“ poznamenal Adámek.
Lékaři tomuto chlapci doporučili speciální péči a medikaci. Později se vedení školy od jeho rodičů dozvědělo, že chlapec už je v péči odborníků. O tom škola ale nevěděla. A jak upozornil Adámek, školu o tom jeho rodiče či zdravotnické zařízení informovat ani nemusí.
„Co nám bylo sděleno, že je tam důležitý rozvoj sociálních schopností snižující pocit vnitřní nedostatečnosti a sexuální frustrace,“ dodal Adámek.
Závěrem uvedl, že při řešení tohoto případu se od pražských policistů dozvěděl, že podobných situací řeší jen na základních a středních školách v Praze mnohdy i několik za den. Policisté zmínili, že zhruba měsíc zpátky zadrželi chlapce, který měl u sebe ve škole sedm ostrých nožů. A jen o několik dnů dříve žáka, který u sebe držel vystřelovací nůž. „A ten prý bodat chtěl,“ dodal Adámek.
Popsaný případ na jeho škole, kdy tehdy 17letý žák rozesílal svým spolužačkám své násilné představy o tom, jak jim ubližuje nožem, hodnotí tak, že se v danou situaci zachovali velmi dobře především dotčené dívky a jejich rodiče, kteří o tom dali rychle vědět škole. Protože dozajista šlo o rizikového žáka.
Veronika Táchová