Zdravotnické odbory jsou ve stávkové pohotovosti. Válek je naštval

0
133
valek
Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek s předsedou vlády Petrem Fialou na jedné z předvolebních akcí koalice Spolu. / Foto: Spolu

Stávkovou pohotovost vyhlásily zdravotnické odbory od středy 1. října do odvolání. Jako jeden z důvodů uvádějí přístup ministra zdravotnictví Vlastimila Válka [TOP 09] k jednání o platech a mzdách se zástupci odborů.

Takzvanou zdravotnickou tripartitu naplánovaly zúčastněné strany v předstihu na úterý 30. září. Na ní se setkávají u jednoho stolu právě odbory, zástupci plátců péče a Ministerstva zdravotnictví ČR [MZd ČR]. Případně další odbornosti ze zdravotnictví.

Včerejšího jednání se však ministr zdravotnictví Válek nezúčastnil a namísto toho se vydal do Brna na předvolební setkání koalice Spolu. Což byl i důvod, proč jednání zástupci odborů ve zdravotnictví a sociální péči předčasně ukončili.

„Úhradová vyhláška, odměňování zaměstnanců a jejich stabilizace měly být hlavními body jednání zdravotnické tripartity v úterý 30. září. Což byl termín zvolený právě s ohledem na účast ministra Válka,“ píše ve svém prohlášení Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR [OSZSP ČR].

Ministr na dohodnuté setkání nakonec ale nedorazil kvůli zmíněnému setkání s voliči v moravské metropoli.

„Tím odborářům potvrdil, že mu nezáleží ani na zdravotnictví, ani na jeho zaměstnancích, ani na pacientech. Ale pouze na vlastní kariéře a na prospěchu své politické strany,“ píší dále odbory.

Ministr Válek vyměnil odbory za předvolební mítink

Mluvčí ministerstva zdravotnictví Ondřej Jakob vyjasnil, že resort byl připravený na jednání s odbory o sporných tématech v úterý 30. září. Jak dále uvedl, odbory ale nepřednesly žádný konkrétní návrh.

„Pokud jde o úhradovou vyhlášku, tak připomínkové řízení k jejímu návrhu skončilo v pátek 26. září. Připomínky jsou nyní vyhodnocovány. A stále je prostor na jednání o nich, pokud budou mít zdravotnické odbory či jiná připomínková místa zájem,“ uvedl dále Jakob.

Na růst platů v roce 2026 nemají nemocnice peníze, tvrdí odbory

K požadavku na růst platů řekl, že o jejich navýšení ve veřejné sféře. To znamená i ve zdravotnictví, se jedná na úrovni vlády. A těchto jednání se účastní také zástupkyně zdravotnických odborů.

Úhradovou vyhlášku, která stanovuje tempo růstu úhrad za péči pro následující rok, musí ministerstvo zdravotnictví uveřejnit do konce října.

Odbory prosazují 10% růst platů ve zdravotnictví

S vedením resortu zdravotnictví chtějí odboráři jednat především o navýšení platů a mezd ve zdravotnictví o 10 procent od ledna 2026. Dále je tématem nastavení úhradové vyhlášky za poskytnutou péči pro příští rok. Odbory po několikáté upozorňují na to, že nastavené úhrady finančně krátí příjmy nemocnic z pojistného. Dále upozorňují na tlak plátců, pojišťoven, na to, aby nemocnice a další zdravotnická zařízení upřednostňovaly jednodenní výkony především v chirurgii a ortopedii. Podle odborů to může ohrozit samotné pacienty kvůli riziku pooperačních komplikací, vysvětlili odboráři již dříve.

„Rizikoví nemocní se tak dostávají do ohrožení. Protože ekonomický tlak bude nemocnice nutit omezovat délku hospitalizace i tam, kde to může ohrozit zdraví či život,“ vysvětlují zástupci odborů ve zdravotnictví.

Ministr Válek opět navrhuje deficitní úhradovou vyhlášku. I když nesmí

Dalším sporným bodem úhradové vyhlášky je zavedení cenových soutěží s limitací úhrad.

„Například v ortopedii má být nemocnicím uhrazeno pouze 75 % výkonů podle stavu z roku 2024. A zbylých 25 % bude vysoutěženo,“ jmenují další ze změn, se kterou odbory nesouhlasí, jejich zástupci.

Podle nich tím hrozí další prohloubení nedobré dostupnosti zdravotní péče mimo velká města a další prodloužení čekacích dob obecně.

Mimo snížení úhrad nemocnicím upozorňují odbory ve svém prohlášení na snížení plateb od pojišťoven směrem k lázeňské péči. Ta podle odborů hraje v procesu rekonvalescence nikoliv nevýznamnou roli. A často je podstatnou součástí léčebné terapie.

–VRN/ČTK–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here