Loňský obrat Dr.Max Group byl 59,2 miliardy korun. „Na to být evropskou lékárenskou jedničkou to ještě není dost, ale máme ambici, stát se v dohledné době evropskou dvojkou,“ říká Daniel Horák, generální ředitel společnosti Česká lékárna holding [ČLH], která provozuje lékárny Dr.Max.

Tržby českých lékáren Dr. Max ve výši 17,49 mld Kč loni tvořily bezmála třetinu tržeb celé evropské skupiny Dr.Max Group. Obrat tuzemských lékáren Dr.Max v meziročním srovnání stoupl o 11 %. Česká lékárna holding, která drží více než 15% podíl na tuzemském trhu, v Česku aktuálně provozuje 446 lékáren. Celkem pak 2 113 lékáren.

  • 446 lékáren v Česku
  • 300 lékáren na Slovensku
  • 429 lékáren v Polsku
  • 671 lékáren v Rumunsku
  • 133 lékáren v Srbsku
  • 14 lékáren v Itálii

„Co se týče akvizic, v Itálii jsme prozatím na začátku. Nyní jsme hlavně na severu Itálie. Ale i tam se soustředíme na velké lékárny hlavně v centrech měst,“ vysvětluje Daniel Horák.

Nové lékárny Dr.Max loni přibyly i v ČR. Celkem jich v roce 2018 vzniklo 18. Z nichž 11 jsou bývalé lékárny Na zdraví, které ČLH odkoupila od investiční skupiny DRFG.

Byznys v Rumunsku

Podle něj Dr.Max neustále hledá kvalitní příležitosti pro nové akvizice. Hodně práce má ovšem nyní na rumunském trhu, kam vstoupil na přelomu roku 2017/2018 a jedná se o jeho prozatím největší akvizici.

„V Rumunsku máme bezmála 700 lékáren, takže tam té práce, která si vyžaduje naši pozornost, je skutečně hodně,“ upřesňuje Daniel Horák.

Na druhou stranu si ale i pochvaluje, že lékárny Dr.Max disponují unikátním a životaschopným konceptem, který je plně aplikovatelný i v jiných zemích.

„V praxi to mimo jiné znamená i to, že vstupem Dr.Maxe na nový trh dochází i ke zvýšení kvality v poskytování lékárenských služeb v dané zemi,“ vysvětluje.

Za příklad dává například takzvaný „remodeling lékaren“, respektive jejich rebranding a modernizaci. Podle jeho názoru už jen to představuje kvalitativní změnu ve prospěch klientů. Modernizací nyní procházejí například všechny lékárny Dr.Max v Srbsku.

Rekordní E-shop Dr.Max

Rekordní nárůst loni zaznamenala Česká lékárna holding i v internetovém prodeji. Loňský obrat jejího e-shopu byl 612 milionů korun při 1,1 milionu objednávek. To představuje 60% meziroční nárůst.

„Velké zlepšení v tomto případě představuje funkční rezervační systém v lékárnách. Jestliže mají poptávanou položku na skladě, pak doba mezi odesláním objednávky přes e-shop a jejich vychystáním v lékárně zabere jen asi čtvrthodinu,“ upřesnil s tím, že 86 % klientů e-shopu si lék vyzvedne v kamenné lékárně.

„Toto číslo je si třeba zapamatovat už kvůli diskuzi, která nás čeká ohledně možnosti on-line výdejů léků na předpis,“ dodal v jasné narážce na připravovaný on-line prodej léků na předpis.

Podle něj klienti tuto změnu očekávají, tedy se jí nemá smysl bránit. Státní ústav pro kontrolu léčiv [SÚKL] by dle jeho názoru měl mít minimálně rok i více na to, aby vypracoval kvalitní vyhlášku.

600 milionů tam i tam

Přestože se E-shop Dr.Max podílí na celkových tržbách ČSH cca 3,3 %, svým výkonem se loni dotáhl na internetovou lékárenskou jedničku na trhu – lékárny Pilulka.cz. Jak totiž vyplývá z dostupných informací i Pilulka.cz měla ve svém e-shopu loni tržby přesahující 600 milionů korun.

Daniel Horák zdůraznil, že pokud by vztáhl podíl e-shopu Dr.Max na léky ve volném prodeji, pak už není podíl e-shopu na tržbách 3,3%, ale 10%. Aktuálně provozuje Dr.Max internetový obchod v ČR, na Slovensku a v Polsku. Letos ho chce spustit i v Rumunsku a poté v Srbsku.

„Elektronická divize Dr.Max využívá vlastního skladového zázemí v Brně – Heršpicích o rozloze 2 000 m². Běžně se odtud expedují tisíce zásilek denně. Máme tam kolem 13 000 položek. To je pro běžnou lékárnu nemožné držet na skladu, protože v lékárně vám při takovém množství léky začnou expirovat,“ upřesnil Daniel Horák.

Lékárnice na mateřské

Dotkl se i stylu komunikace se zákazníky. Uvedl, že v Brně sídlí i call-centrum Dr. Maxe.

„Týdně zodpovíme v průměru 3 765 telefonů, ale vidíme i stálý nárůst e-mailových dotazů. Lidé nám čím dál raději píší, těch máme v průměru 2 005 za týden,“ vysvětlil.

Z firemních statistik Dr.Maxe dále vyplývá, že na 94 % dotazů nemusí odpovídat lékárník. Pouze 6 % ze všech dotazů tvoří odborné dotazy. Běžnou praxí u Dr.Maxe je zaměstnávání lékárnic na mateřské jako odborníků na telefonu nebo na mailu.

Rekordní vlastní značka

Významný podíl na nárůstu prodejů v lékárnách Dr.Max měl i zvýšený prodej lékárenského sortimentu ve volném prodeji pod privátní značkou Dr.Max.

„Společnost Dr.Max Pharma se loni stala největším tuzemským výrobcem lékárenského sortimentu ve volném prodeji. Ve srovnání s ostatními výrobci má Dr.Max Pharma vůbec největší dynamiku růstu. Jde tu o úspěch, který nemá v kontinentální Evropě obdoby,“ uvedl Daniel Horák.

Program vlastní značky rozvíjí Dr.Max Pharma systematicky už několik let. Dnes má v nabídce 700 produktů. Jsou to doplňky stravy, registrované OTC přípravky, produkty dentální péče a dermokosmetiky. [Firma se nesoustředí jen na výrobu léčivých přípravků, ale i na zdravotnické pomůcky.]

Loňský obrat u produktů Dr.Max dosáhl bezmála 1,5 miliardy korun. Prodej registrovaných OTC léčiv Dr.Max meziročně vzrostl o 60 %, u neregistrovaných přípravků o 30 %.

„K nejprodávanějším patří minerály, probiotika a dermo. V roce 2011 jsme začínali s těmi nejjednoduššími léčivy, dnes si již tvoříme své vlastní formule,“ vysvětluje Daniel Horák s tím, že v ČR je v nabídce asi jen půlka sortimentu Dr. Max Pharma.

V tomto ohledu není bez zajímavosti, že i zásobování lékáren Dr.Max je v „jejich“ vlastní režii. Zajišťuje ho především sesterská společnost ViaPharma. Ta využívá tři distribuční centra v Nučicích u Prahy, Brně a Ostravě. Objekt v Nučicích zahrnuje vedle centrálního skladu i novou ústřední laboratoř Dr. Max.

„Lékárny Dr. Max jsou sice hlavním odběratelem, ViaPharma ale dodává i do nemocnic, reprodukčních klinik, hospiců a domovů seniorů,“ stojí na stránkách firmy.

Dr.Max přístup

Podle Daniela Horáka byl loňský rok úspěšný i z hlediska vztahu ke klientům. Dr.Max má dlouhodobě jeden z nejvíce oceňovaných věrnostních programů. Jeho Kartu výhod využívá jen v České republice na 3,4 milionů zákazníků. Meziroční přírůstek jejich držitelů byl 320 tisíc lidí. S věrnostní kartou mohou slevu na lék uplatnit všichni klienti, nejenom senioři a děti, jak tomu bylo dříve.

Podle Daniela Horáka stojí za pozornost i to, že v některých oblastech suplují lékárny Dr. Max roli chybějících lékárenských pohotovostí. Důvod je, že více než polovina z lékáren Dr.Max se nachází v objektech obchodních center a mnohé z nich mají otevřeno 7 dní v týdnu od 8 do 20 hodin.

„A v průměru mají lékárny Dr.Max otevřeno 12 hodin denně. Pro lidi z menších měst jsou tak často jedinými otevřenými lékárnami v jejich dosahu. A pak také v Praze a v Brně fungují lékárny Dr.Max s nepřetržitou službou,“ uzavřel Daniel Horák s dovětkem, že v celé republice takto funguje pouze 18 lékáren.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here