„Děláme maximum pro to, aby testování bylo pro všechny naše klienty maximálně pohodlné, zázraky ale neumíme,“ říká pro ZdraveZpravy.cz obchodní ředitelka společnosti GHC Genetics Zuzana Červenková. Právě její firma totiž vyhrála výběrové řízení na covid testy na Letišti Václava Havla [LVH].

Poté, co ZdraveZpravy.cz informovaly o možnosti nechat se otestovat na Letišti Václava Havla na přítomnost infekce covid-19, zareagovala na článek jedna ze čtenářek deníku. Kriticky se vyjádřila k cenám za otestování, ale i času, který cestujícím vezme otestování. Viz komentář pod článkem.

Letiště Václava Havla začalo s testy na covid-19

ZdraveZpravy.cz proto požádaly o vyjádření přímo Zuzanu Červenkovou, obchodní ředitelku společnosti GHC Genetics. Právě tato společnost covid testy na letišti provádí, protože na ně vyhrála výběrové řízení realizované Letištěm Václava Havla.

Jaký je zájem o covid testy na Letišti Václava Havla?

Již od spuštění provozu našeho odběrového místa na Letišti Václava Havla jsme zaznamenali enormní zájem cestujících, ale i široké veřejnosti o testování. Vytíženost odběrového místa je mimo jiné závislé na letovém provozu, který v posledních týdnech opět výrazně vzrostl. Doslova denně reagujeme na podmínky jednotlivých vlád států, které stanoví, za jakých podmínek lze vycestovat, či do země vstoupit. V uplynulých dnech a týdnech jsme výrazně posílili počet členů našeho zdravotnického personálu a zajistili nejnovější HW systémy, které nám pomohou klienty odbavit co nejrychleji.

Jaký typ turistů a ze kterých zemí, má největší zájem o testy na covid-19?

Největší zájem o testování registrujeme u cestujících z Ukrajiny, Ameriky či například Švédska. Ale naopak také ze strany českých občanů při cestách do zemí mimo EU, ale nyní například i do Řecka a tak dále. I zde se situace velmi mění v čase a v závislosti na epidemiologické situaci v jednotlivých zemích.

Naše čtenářka, která si stěžuje na vaše služby, hovoří o příplatku 1 500 korun. Uvádí, že po jeho zaplacení jde vše rychleji. Skutečně si účtujete 1 500 korun navíc k ceně testu. Pokud ano, kdy a jak tento příplatek nabízíte?

Jedná se o službu Fast Track. Tato služba vznikla na základě četných požadavků testovaných osob o zavedení Fast track odbavení, jak je tomu na letištích zvykem, a je zavedeno i na jiných letištích. Touto službou chceme dát možnost rychlejšího odbavení klientům, kteří si nemohou z vážných důvodů dovolit déle čekat.

Fast Track rovná se + 1 500 Kč k ceně testu

Pokud si účtujete tento příplatek, neporušujete regulaci ceny testu?

Veškerá nařízení a regulace týkající se ceny vyšetření pomocí metody PCR samozřejmě dodržujeme. V tomto smyslu vydalo i prohlášení MZ ČR, které dodržování pravidel na odběrovém místě Letiště Václava Havla potvrdilo.

Je pravda, že pokud si klient hned nepřiplatí, nedostane se na něj řada?

Toto tvrzení rozhodně pravdivé není. Mechanismy odbavování klientů jsou nastaveny tak, aby byly odbavovány obě fronty současně – Fast Track i klienti, kteří si za tuto službu nepřiplatili. Nervozita je ale pochopitelná, neboť například po příletu větších letadel, vzniká automaticky fronta, které nelze zabránit žádnými opatřeními.

Jak dlouho u vás trvá takzvané nabrání klienta, skutečně u vás stráví několik hodin?

Samotný odběr klienta trvá dvě až tři minuty. Čekací doba na odběr se však liší v závislosti na letovém provozu. Aktuálně jsme právě v reakci na zvýšený zájem o testování posílili náš zdravotnický personál, abychom tak klientům poskytli ještě větší komfort. Problém je, že na odběrné místo klienti přijdou nejenom na odběr testu, ale vznášejí mnoho dotazů a náš zdravotnický personál se snaží být maximálně vstřícný a na odpovědi reaguje.

Jakým způsobem a za jak dlouho kontaktujete klienta s výsledky testu?

Výsledky testu obdrží klient zpravidla do deseti hodin prostřednictvím SMS. Čas se ale může prodloužit na maximálně 24 hodin. To v závislosti na momentálních nárůstech vzorků a na nezbytnosti laboratorních procesů a potvrzování výsledků z důvodu dodržování kvality testování. I to je vysoký nadstandard. Například nařízení vlády nehovoří jen o zastropování ceny na 1 750 korun, ale taktéž o povinnosti vydání výsledků do 48 hodin od odběru. Účtujeme tedy standardní cenu, nicméně čas vydání zprávy výrazně zkracujeme, aby testovaní měli své výsledky co nejdříve.

Co obsahuje SMS zpráva?

V SMS zprávě klientovi zasíláme odkaz, kde si může své výsledky stáhnout. Vše je zabezpečeno jak z pohledu GDPR, tak i z bezpečnostního hlediska tak, aby se výsledky nedostaly k třetí osobě.

Děláme maximum, ale zázraky neumíme

Když se podíváte na komentář naší čtenářky, vaší klientky, a měla byste s ní věc řešit, jak byste to řešila, co byste jí řekla? Jak byste jí vysvětlila, že nesledujete pouze zisk, jak píše, ale i poskytnutí kvalitní služby?

Je nám velice líto, že se naše služby setkaly s negativním ohodnocením. V první řadě je nutné uvést, že v odběrovém místě Letiště Václava Havla jsou dvě na sobě nezávislé řady, fronty osob. Jedna Fast Track a druhá pro klienty, kteří tuto službu nevyužili. A jak jsme již uvedli, je nastaven mechanismus odbavování obou řad, front. Není tedy pravdou, že by se na kohokoliv nedostalo. Předpokladem je nejenom vysoké nasazení našeho zdravotnického personálu. Ten pracuje sedm dní v týdnu 24 hodin denně a je skutečně velmi fyzicky přetížen, ale i vstřícnost, pochopení a trpělivost ze strany testovaných osob.

Můžete testování cestujících na covid-19 na LVH nějak urychlit?

Časová náročnost vyšetření se nedá z důvodu velké administrativní zátěže, jež je požadována ze strany orgánů státu a hygienických nařízení, ještě více zkrátit. A protože zdraví klientů a zdravotnického personálu je pro nás prioritou, nechceme nic zanedbávat. S tím je spojen i fakt větší pravděpodobnosti tvoření front. Děláme maximum pro to, aby testování bylo pro všechny naše klienty maximálně pohodlné, zázraky ale neumíme.

Dan Tácha

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here