Na elektrokoloběžky připadá přes 86 procent nehod zaviněných koloběžkami. V roce 2023 se stalo 421 nehod, v nichž hrála roli elektrokoloběžka. Tři lidé při nich zemřeli. Koloběžkáři často nemají přilbu, což se odráží v úrazech hlavy a obličeje.
Nehodovost elektrokol a elektrokoloběžek začala policie statisticky sledovat teprve od ledna 2023. A první roční souhrnná data za loňský rok ukazují, že lidé na elektrokoloběžkách patří k velmi nebezpečným účastníkům silničního provozu. Při jízdě na e-koloběžce většina z nich nepoužívá ochrannou přilbu, každý třetí koloběžkář je opilý. Mnohdy ani nevědí, že na elektrokoloběžce se nejezdí po chodníku.
„Při nehodách zaviněných cyklisty jich celkem 10 % zavinili řidiči elektrokol. Řidiči elektrokoloběžek se však na počtu nehod zaviněných koloběžkami podílejí více jak 86 %. Alarmující je počet nehod zaviněných řidiči koloběžek pod vlivem alkoholu. Téměř každý třetí řidič koloběžky byl pod vlivem alkoholu.“ upozorňuje Michal Hodboď z ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR.
Podle Centra dopravního výzkumu u nás elektrokoloběžky loni sehrály roli při 421 nehodách. Tři lidé při nich zemřeli, dalších čtyřiadvacet osob se zranilo těžce a 327 osob si z nich odneslo lehká zranění.
Na koloběžkách si lidé poraní hlavu i mozek
Nárůsty vážných úrazů především hlavy, obličeje a krku, ke kterým dochází při nehodách s účastí koloběžky, potvrzují lékaři Neurologické a neuroonkologické kliniky 1. LF UK a Ústřední vojenské nemocnice [ÚVN] v Praze. Ti se na pacienty s těmito úrazy zaměřili ve studii, kde hodnotili klinické a demografické statistiky spolu s diagnózami, výsledky a komplikacemi.
„U pacientů s úrazem hlavy nebo obličeje, které jsme u nás ošetřili, jsme zhodnotili demografické údaje, mechanismus úrazu, poruchu vědomí a její závažnost, neurologické příznaky, radiologický nález, nutnost chirurgické intervence, přítomnost alkoholu v čase úrazu, mortalitu a výsledný klinický stav,“ říká ke sběru informací přednosta kliniky prof. David Netuka.
Neurochirurgové jeho kliniky zjistili, že mezi lety 2010 a 2022 na klinice ošetřili jednadvacet pacientů s úrazy hlavy a krku, ke kterým došlo při jízdě na koloběžce. Šlo o dvanáct mužů a devět žen ve věku od 21 do 71 let.
V opilosti bylo pět pacientů a jeden požil pervitin. Devět z nich jelo na elektronické koloběžce, pět na bezmotorové, u zbytku není tato informace známa, přibližují specialisté. Osm pacientů při nehodě utrpělo těžkou poruchu vědomí, tři lehkou. Pacienti, kteří byli při vědomí, trpěli bolestmi hlavy, zvracením, poruchami hybnosti končetin a dvojitým viděním. Patnáct pacientů zůstalo kvůli vážnosti poranění v nemocnici, u dvou došlo k těžkému neurologickému postižení, částečnému ochrnutí. Jeden pacient na následky úrazu zemřel.
Helma je základ, ví každý odpovědný jezdec
„Informace o použití helmy v běžné dokumentaci uvedena nebyla. Je ale vysoce pravděpodobné, že ji zranění pacienti neměli,“ podotýká jeden z autorů studie doc. Martin Májovský s tím, že údaje o zraněních na klinice dále sledují.
„Trend jejich výskytu je stále rostoucí,“ dodává a upozorňuje, že jízda na koloběžce může způsobit úrazy hlavy a mozku u každého bez ohledu na věk.
Výsledky studie jasně ukazují, že úrazů při jízdě na koloběžce přibývá. K tomu přispívá snadná dostupnost pronajímatelných koloběžek a absence ochranné přilby při jízdě.
„Přestože jsou úrazy způsobené jízdou na koloběžkách obecně považovány za méně závažné než úrazy způsobené jízdou na kole nebo motocyklu, naše studie ukazuje, že mohou mít vážné následky,“ varuje jeden z autorů studie dr. Martin Černý.
Od věci proto podle něj není otevřít veřejnou diskuzi o regulaci koloběžek hlavně v městském provozu. Za absolutní minimum pak lékaři považují požadavek na nošení ochranné přilby.
Na koloběžce se po chodníku nejezdí
Pro koloběžky platí na pozemních komunikacích stejná pravidla a povinnosti jako pro jízdní kola. Jezdit na nich mohou lidé jen na silnici, ve vyhrazených cyklopruzích nebo na cyklostezkách. Na chodníku se na koloběžce nejezdí, povolené je ji pouze vést.
Bez registrace a řidičského průkazu smějí na komunikace jen elektrokoloběžky s maximální rychlostí do 25 km/h a výkonem elektropohonu do 250 W či maximálně 1000 W, u dodatečně namontovaného motoru. V opačném případě koloběžky podléhají registraci a mají stejné postavení jako motocykl. Pak musí mít platné STK, registrační značku, sjednané povinné ručení a řidič i řidičský průkaz.
Pro jezdce na koloběžce platí stejná pravidla jako pro cyklisty:
- Jezdí se po pravé straně vozovky s dostatečným odstupem.
- Je-li na vozovce jízdní pruh pro cyklisty, jezdec na koloběžce ho musí použít.
- Jezdci na koloběžce jezdí jednotlivě za sebou, nikoli vedle sebe.
- Motoristé předjíždějí cyklisty/koloběžce zásadně zleva.
Na koloběžce se smějí po chodníku pohybovat pouze děti do 10 let věku a ve všech případech s ochrannou přilbou.
Ochranná přilba se v Česku moc nenosí
Povinnost nošení ochranné přilby na koloběžce dnes platí pouze pro osoby mladší 18 let, to i pro cyklisty. I ti, jak ukazují policejní statistiky nehodovosti za loňský rok, ochrannou přilbu ale často nenosí. Při dopravních nehodách loni zemřelo 39 cyklistů. A 28 z nich, to je 72 procent, nemělo ochrannou přilbu. Právě ta jim mohla při nehodě zachránit život.
„Nošení helmy může významně přispět k zabránění vzniku vážných zranění. Zejména při přímých nárazech na hlavu, se kterými se bohužel při naší práci nejen u cyklistů setkáváme,“ potvrzuje Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.
Zároveň upozorňuje, že cyklisté stejně jako uživatelé dalších dopravních prostředků jako koloběžek, jsou v provozu velmi zranitelní.
„A naprosto zásadní je proto prevence ve smyslu předvídatelného chování a předcházení rizikovým situacím,“ dodává Petr Kolouch.
Závěrem přidejme letošní novinkou v oblasti prevence úrazů v silničním provozu. A sice, že od 1. ledna 2024 musí ochrannou přilbu povinně nosit i nezletilí spolucestující cyklistů. Typicky jde o děti vezené v cyklosedačce.
Veronika Táchová
Sakra lidi, dávejte bacha :o(… Ty koloběžky jsou pěkně zrádné, vídám to často, i ty, které jezdí opravdu rychle, přes 50 km v hodině, a lidé na nich stejně nenosí helmy…