Cyklisté v Česku jezdí často opilí, za což i draze platí

0
634
cykliste
Foto: Pixabay.com

30 procent dopravních nehod u cyklistů dle Policie ČR zaviní opilí cyklisté, nejvíce pak o letních prázdninách. Jízda na kole i s minimem alkoholu v krvi je přestupek či trestný čin. A škody na zdraví i majetku platí viník, tedy cyklista pod vlivem.

Podle policejních statistik patří v Česku k vůbec nejčastějším problémům u cyklistů alkohol a jiné návykové látky. Až 30 procent dopravních nehod u cyklistů u nás zaviní právě opilí cyklisté. Policisté u nich obvykle naměří přes 1,51 promile alkoholu.

„Mnozí cyklisté vyjedou na výlet a odměnou za ujeté kilometry jim je pivo. Vliv alkoholu u cyklistů je podobný jako u řidičů aut. Snižuje vnímání, zpomaluje reakce, zhoršuje schopnost řídit,“ varuje ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák.

Pro představu uvádí, že hladina alkoholu v krvi ve výši 0,8 promile [cca dvě piva, dle tělesné hmotnosti, pozn. red.] zvyšuje riziko účasti cyklisty na zaviněné dopravní nehodě až dvacetkrát, navíc s jeho těžkým zraněním.

Opilí cyklisté vážně ubližují i dětem

Následky dopravních nehod způsobených opilými cyklisty bez ohledu na množství vypitého alkoholu nejsou vůbec zanedbatelné. Dokládají to policejní záznamy.

Dne 27. června projížděl ze sídliště Sever v České Lípě ulicí Severní směrem k městskému parku 38letý cyklista. Po projetí zatáčky porazil zřejmě vlivem opilosti 11letého chlapce jdoucího po chodníku. Ten se s rodiči vracel z centra města domů,“ stojí v jednom z nich.

Po střetu s kolem chlapec upadl na zem, utrpěl otřes mozku a měl četné pohmožděniny po celém těle. Přivolaná zdravotnická záchranná služba ho letecky transportovala do pražské nemocnice v Motole, kde byl několik dní hospitalizován. Dle policejního záznamu chlapec stále trpí bolestmi a zranění ho výrazně omezují na pohybových aktivitách. Policisté po vyšetření všech okolností nehody cyklistu obvinili z přečinů ublížení na zdraví z nedbalosti a současně z ohrožení pod vlivem návykové látky.

„Bezprostředně po nehodě totiž nadýchal do měřícího přístroje 1,64 promile alkoholu. Za to ho soud může poslat až na tři roky do vězení,“ uvádí ve zprávě KŘP Libereckého kraje.

Škodu i zdravotní péči platí viník, tedy opilý cyklista

A tím peripetie kvůli řízení jízdního kola v opilosti pro cyklistu nekončí. Na řadu totiž přichází vyrovnání se zdravotní pojišťovnou za chlapci poskytnutou zdravotní péči. Pokud totiž cyklista v opilosti, ostatně stejně jako opilý řidič motorového vozidla, způsobí zranění někomu jinému, pak jde o protiprávní jednání a zdravotní pojišťovna vymáhá částku za léčbu zraněných po viníkovi, tedy cyklistovi.

„V praxi to znamená, že opilí řidiči/cyklisté hradí zdravotní pojišťovně náklady léčby účastníků nehody, kterým způsobili svým protiprávním jednáním poškození zdraví,“ potvrzuje mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny [VZP ČR] Viktorie Plívová.

Náhradu škody dle ní zdravotní pojišťovna po viníkovi vymáhá na základě informací od poskytovatelů zdravotní péče. Anebo orgánů činných v trestním řízení či od dalších osob.

Zasahující a jiní ošetřující zdravotníci pojišťovně nahlašují i jen podezření, kdy se domnívají, že k úrazu či poškození zdraví došlo v důsledku jednání jiné fyzické či právnické osoby. Pokud tedy šlo o zdravotní péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění.

„Stejnou povinnost mají i Policie ČR, státní zastupitelství, obecní úřady a orgány projednávající přestupky a soudy,“ dodává mluvčí VZP ČR s tím, že taková náhrada škody je jedním z příjmů základního fondu pojišťoven, ze kterého se standardně hradí zdravotní péče klientům dané pojišťovny.

Cyklovýlet není jízda od hospody k hospodě

Každý cyklista by si proto měl ještě dříve než usedne za řídítka svého bicyklu dobře rozmyslet, jestli se plánuje na své cestě občerstvit alkoholickým nápojem. Protože stejně jako řidič motorového vozidla, nesmí ani cyklista dle zákona o silničním provozu požít alkoholický nápoj nebo návykovou látku před jízdou, během jízdy a na kolo nesmí usednout ani v době, kdy by mohl být ještě pod jejich vlivem.

Specifická nebezpečí při jízdě na kole dle Týmu silniční bezpečnosti
  • Cyklisté musí při jízdě neustále udržovat rovnováhu.
  • V případě pádu či kolize nejsou ničím chráněni.
  • Cyklisté jsou hůře viditelní pro ostatní – hlavně řidiče motorových vozidel.
  • Cyklisté pod vlivem alkoholu méně často používají přilbu a více při jízdě riskují.
  • Brzdná dráha jízdního kola je delší než u motorových vozidel, alkohol i prodlužuje reakční dobu cyklistů. V případě nebezpečí často nestačí zastavit či výrazněji zpomalit.

A pokud cyklista usedne na kolo pod vlivem alkoholu, pak dle Policie ČR vykonává činnost, při níž ohrožuje životy a zdraví lidí.

„Tím se dopouští přestupku, nebo trestného činu. Za přestupek mu může být uložena pokuta až do výše 50 tisíc korun. Závažnější jednání opilého cyklisty může být kvalifikováno jako trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky,“ upřesňují závěrem zástupci Policie ČR.

Veronika Táchová

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here