Dr.Max bude dodávat léčivé přípravky pod svou značkou i na srbský trh. Tam stejnojmenný lékárenský řetězec již nyní vlastní a provozuje 150 lékáren. Většina z nich přitom již prošla i rebrandingem.

Privátní značku Dr.Max rozvíjí největší lékárenská síť v Česku i Střední Evropě od roku 2011. Loni se přitom společnost Dr.Max Pharma stala jedničkou mezi výrobci lékárenského volně prodejného sortimentu v ČR. Roční obrat u jejích cca sedmi stovek produktů [v ČR se prodává asi polovina z nich] dosáhl téměř 1,5 miliardy korun. Prodej registrovaných OTC léčiv Dr.Max meziročně vzrostl o 60 %, u neregistrovaných přípravků o 30 %. Mezi nejprodávanější přípravky patří minerály [zejména magnesium]. A dále probiotika, dermokosmetika a prémiová kloubní výživa.

„Oproti například potravinářskému maloobchodu mají produkty Dr.Max v našich lékárnách jednu jasnou výhodu – nesnesou kompromis v kvalitě. My vážně neřešíme, jestli do výrobku dáme padesát procent masa nebo osmdesát. Vitamin C je prostě vitamin C,“ říká s nadsázkou generální ředitel lékáren Dr.Max Daniel Horák.

Stejně hodlá firma postupovat i v Srbsku. Jednou z podmínek uvedení produktů Dr.Max na tamější trh byl rebranding a rekonstrukce v Srbsku pořízených lékáren.

Jak to bylo v Srbsku

V Srbsku rebranding/přestavba lékáren začala loni. Rekonstruované lékárny se na první pohled neliší od těch českých. Rebrandingem projde všech 150 v Srbsku dosud akvírovaných lékáren. [Na obrázku: Lékárna Dr.Max v srbském městě Zaječar].

„Na srbský trh míří osvědčené položky z portfolia naší značky. Například sáčková verze magnesia, multivitaminy, B-komplex či ochranná sluneční kosmetika Equilibria. Celkem jde v pilotní fázi o 15 produktů,“ vysvětluje ředitelka společnosti Dr.Max Pharma Marie Hinnerová.

Dodává, že uvádění vlastní značky na nový trh mimo EU je náročné. Jen registrační proces doplňků stravy je podobně složitý jako u léčiv a trvá přibližně čtvrt roku.

„Komplikovaný je vzhledem k celnímu procesu i samotný import do Srbska. Produkty je potřeba vybavovat evropskými certifikáty, aby bylo možné využít zvýhodněných dovozních sazeb,“ doplňuje.

Ověřeno praxí

Za úspěchem privátní značky stojí podle provozního ředitele lékáren Dr.Max Davida Mendla jak početná distribuční síť, tak kvalita nabízených produktů.

„Máme přímý vliv na to, jak sortiment vlastní značky vypadá. Jestliže zpočátku rozhodoval o sortimentu i detailech vlastně jen tým z Dr.Max Pharma, pak se postupem času prosazovaly lékárny víc a víc,“ říká David Mendl.

Privátní značka Dr.Max začínala růst na poměrně prostých produktech. Šlo o jednoduché vitaminy a základní gelové kapsle jako lecithin nebo koenzym Q10 či gingko biloba. Portfolio se ale kontinuálně měnilo. Sortiment jednoduchých monokomponentů se rozšiřoval o komplikovanější záležitosti, jako byla třeba náhrada luteinu.

„Vlastní značka, to už dneska dávno nejsou kopie zavedených výrobků, ale produkty speciálně vyvinuté pro nás. A už několik let máme dokonce registrovaná léčiva. Ibuprofen přišel na trh v roce 2013 – to byla velká věc, paracetamol o rok později,“ dodává David Mendl.

Dr.Max i v Rumunsku

Další nový trh čeká privátní značku Dr.Max v příštím roce v Rumunsku, kde vlastník sítě lékáren, společnost Penta Investments převzala sítě Belladona a A&D Pharma. Tím se stala lékárenskou jedničkou na tamějším lékárenském trhu. Rebranding vybraných lékáren z celkového počtu 671 lékáren má začít již na začátku příštího roku. [Více info: Lékárny Dr.Max se chtějí stát evropskou dvojkou na lékárenském trhu]

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here