Někteří odborníci doporučují lidem posílit svou imunitu vitamínem D. To kvůli zvýšení odolnosti proti respiračním onemocněním včetně covidu-19. Podle oficiálních dat Ministerstva zdravotnictví ČR [MZ ČR] ve svém těle vitamín D postrádá až 70 procent české populace.  

Vitamín D podporuje aktivaci imunitních procesů v těle, a tím mu pomáhá lépe zvládat infekci. Proto je zásadní pro imunitu jako takovou, stejně jako pro pozdější boj s nemocí, když už k nákaze virem dojde. Optimální hladina vitamínu D v krvi je 100-125 nmol/l. Češi ho však mají mnohem méně, často dokonce pod dolní hranicí optima, což je 50 nmol/l. To může způsobit, že jsou náchylnější k nákaze běžným nachlazením nebo chřipkou.

Již dřívější výzkumy potvrdily pozitivní vliv vitamínu D na lidskou imunitu jako celek. Jedna z australských studií ukázala, že lidé s jeho nízkou hladinou byli téměř dvakrát více náchylnější k vážnějšímu průběhu infekce dýchacích cest, ta u nich navíc trvala delší dobu.

Lékaři Isaac Pugach a Sofya Pugach z Texasu provedli výzkum na evropských pacientech, kdy zkoumali souvislost nedostatku vitamínu D s nemocí covid-19. Došli k závěru, že by se jeho hladina měla plošně sledovat, a že je pravděpodobné, že doplňky stravy s jeho obsahem sehrávají pozitivní roli v prevenci, a možná i v průběhu léčby nemoci.

Posílit imunitu před chřipkou i covidem není nic těžkého

Vitamín D posiluje imunitu

Lidské tělo vitamín D získává přirozeně ze slunečního záření. Jeho syntéza probíhá pronikáním paprsků UVB přes kůži. Nedochází k ní hned, ale po deseti až patnácti minutách slunění. Pokud by tedy lidé měli možnost být na slunci dvakrát týdně po dobu dvaceti minut, získali by 90 procent jeho doporučené dávky pouze z pobytu na slunci.

Potíž je v tom, že na území České republiky je ve srovnání s jihoevropskými státy podstatně méně slunných dnů v roce. Navíc ne u každého je schopnost pokožky tvořit vitamín D stejná. Kupříkladu senioři 65+ let by k získání jeho stejného množství potřebovali na slunci strávit až dvakrát delší dobu.

Mléko, mořské ryby i vepřové sádlo

Druhý způsob, jak tělu vitamín dodat, je strava. K dosažení dostatečné denní dávky je třeba zkonzumovat 1 000 – 2 000 IU [mezinárodních jednotek] vitamínu D. Lidé trpící obezitou potřebují denně přijmout dvojnásobek až trojnásobek. Jiné dávky jsou určené pro kojence, malé děti, těhotné. Například doporučená denní dávka pro děti do jedno roku je dle odborníků 400 až 500 IU.

Jak žít zdravě a bez výmluv

Pokud si chceme zachovat dostatečnou hladinu vitamínu D v těle, je vhodné konzumovat mořské ryby a mléčné výrobky. Vitamín je obsažen i ve vepřovém sádle a slanině. Při koupi vajec je dobré se zaměřit na jejich původ, protože ty od slepic z volného chovu obsahují až 5x více vitamínu D než ty z klecových chovů.

–RED–

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here