Pojišťovny v dubnu sníží peníze za distanční konzultace

1
2767
distancni_konzultace
Foto: Philips – Future Health Index 2021

Zdravotní pojišťovny od 1. dubna neuhradí praktikům konzultace na dálku, třeba telefonem či e-mailem, jako samostatný výkon. Budou stejně jako dříve součástí měsíční platby, tu dostávají za každého registrovaného pacienta.

Tím skončí změna, která přišla v době pandemie covidu-19, kdy mnoho ordinací pracovalo v omezeném režimu a lidé se báli navštěvovat lékaře. Zdravotní pojišťovny na situaci reagovaly dočasným proplácením konzultací dálku jako u běžné návštěvy v ordinaci. Praxe ukázala, že tento způsob práce má za určitých podmínek smysl.

„Pojišťovna se sdružením lékařů zahájila debatu o podmínkách, za kterých by mohla být tato platba znovu zavedena,“ uvedl ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR [VZP ČR] Zdeněk Kabátek v tiskové zprávě pojišťovny.

Telefon lékaři není žádná telemedicína, tvrdí pacienti

Nejvíce tuto možnost lékaři využívali v době, kdy byla epidemie v Česku nejsilnější. Od září 2020 do dubna 2021 vykázali praktičtí lékaři více než 3,65 milionu těchto výkonů. Jen za březen 2021 se počet takových kontaktů zvýšil o 585 000.

Platby za distanční konzultace

Podle průzkumu VZP ČR více než polovina lidí v době pandemie oslovila lékaře telefonicky a téměř čtvrtina e-mailem. Tři čtvrtiny respondentů uvedly, že by rády tuto možnost kontaktu s ordinací využívaly i do budoucna.

„Distanční kontakt v medicíně nemůže nahradit ten osobní. Jsou ale určitě případy, a uplynulé dva roky nám to jasně ukázaly, kdy o takové formě péče uvažovat zcela realisticky lze,“ uvedl Kabátek.

Telemedicína v Česku své právní ukotvení teprve hledá

Organizační opatření, které tuto možnost zavádělo, platilo od září 2020. Podobně jako praktičtí lékaři, pojišťovně i telefonické a další vzdálené konzultace vykazovali i ambulantní specialisté. Těm zůstává původní výkon z doby před koronavirem, desetiminutová telefonická konzultace.

Zdeněk Kabátek připustil, že platba za distanční konzultaci, které přinesl covid-19, přijaly dané autority bez širší diskuze. Splnilo ale své očekávání. Umožnilo udržet zdravotní péči v chodu a snížilo kontakty mezi lidmi na minimum v době kulminující epidemie.

Souhlasí i Svaz zdravotních pojišťoven

S tím, že je třeba přínosy telemedicíny pro pacienty dále vyhodnotit, souhlasí Svaz zdravotních pojišťoven ČR [SZP ČR]. Ten sdružuje šest oborových pojišťoven [mimo VZP ČR]. Některé telefonáty s pacienty za konzultace ale podle něj není možné považovat.

„S ústupem pandemie covid-19 a s nutností šetřit přehodnocují pojišťovny i některé problematické úhrady za telefonní konzultace. Zjevně lékaři konzultace zdravotního stavu vykazovali i u běžných hovorů. Samotné úkony často dokládali nedostatečně,“ uvedl výkonný ředitel SZP ČR Martin Balada.

Pojišťovny zaplatí lékařům videokonzultace s pacientem

Podle něj svazové pojišťovny v současné době podporují hlavně videokonzultace. Lékařům nabízejí úpravy smluv. Zapojilo se jich podle něj několik stovek. Telemedicína je podle Balady efektivní z pohledu využití času a kapacit hlavně u jednodušších či opakovaných úkonů. To je například při průběžné péči o chronické pacienty. První prohlídka ale musí být vždy v ordinaci osobně.

–ČTK/RED–

1 komentář

  1. České zdravotnicví je podfinancované, personálně zdevastované, nedodržuje ze Zákoník práce. Platy uváděné v médiích jsou de facto za 2 úvazky…- to jakoby se napsalo, že maximální rychlost Fabie je 300 km a nenapsalo, že za 2 hodiny. „Funguje“ to jenom „díky“ nízké ceně práce a práci důchodců.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here