Žádosti o dávky na poště ohrozí citlivá data, tvrdí místní samosprávy

0
385
davky
Česká pošta rozšiřuje agendu svých poboček, ale i své pobočky rozprodává. Důvod je dlouhodobě ztrátové hospodaření státního podniku. / Foto: Redakce Zdravé Zprávy

S rozšířením agendy licencovaných poboček České pošty [ČP] o přijímání žádostí o tři dávky státní sociální podpory nesouhlasí Sdružení místních samospráv [SMS ČR]. Obává se slabé ochrany citlivých údajů žadatelů především na venkově.

Podle předsedkyně Sdružení Elišky Olšákové považují někteří ze zástupců členských obcí rozšíření kompetencí pracovníků poboček pošty o některé úkoly spadající pod úřady práce za nevhodné.

„Při přejímání podání žádostí a podkladů pro vydání rozhodnutí o sociálních dávkách, především na malých obcích, není zaručena dostatečná ochrana osobních údajů. Ani citlivých informací žadatelů,“ vysvětlila jeden z důvodů, proč SMS ČR nesouhlasí s rozšířením některých úkonů státní správy na pobočky České pošty, Olšáková.

Podle ní panuje mezi představiteli místních samospráv vážná obava z toho, že především lidé na vesnicích nebudou mít jistotu plné ochrany jejich osobních údajů a citlivých dat. Což by podle Olšákové mohlo vést k tomu, že si potřební lidé o dávku raději nezažádají.

I když, jak dodala, rozumí záměru a snaze obou institucí rozšířit služby pošty. A udržet jejich fungování i v menších obcích a městech.

Sdružení se strachuje o osobní údaje žadatelů o dávky

V návrhu zákona zástupci Sdružení podle ní dále postrádají informace o zaškolení a kontrole pracovníků pošty, kteří budou služby původně spadající pod úřady práce nabízet.

Olšáková by chtěla mít i více jasno v tom, kdo je zodpovědný za případná pochybení v oblasti podávání žádostí o vybrané dávky.

„Návrh zákona počítá s rozšířením výkonu státní správy na držitele poštovní licence. Nicméně z navrženého znění zákona není jasné, zda budou zaměstnanci ČP postupovat podle správního řádu,“ tvrdí zástupci SMS ČR.

Dodávají současně, že více ukáží i výsledky pilotního projektu v některých krajích země.

Pracující s nárokem na dávky si polepší až o tisícikoruny

O rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení a přídavek na dítě mohou lidé od letošního června žádat v Liberci. Od července se zkušební provoz této služby rozšíří i na pobočky České pošty do celého Libereckého a Ústeckého kraje. A také Kraje Vysočina. Podle dřívějšího vyjádření generálního ředitele Úřadu práce ČR [ÚP ČR] Daniela Krištofa půjde na poštovních pobočkách jen o příjem takových žádostí. Nikoli o jejich vyřizování a odbavení. To podobným způsobem, jakým si dnes lidé žádají o dávky v online aplikaci Jenda.

„Česká pošta nebude nahrazovat činnost Úřadu práce ČR. Samotné vyřízení dávek, tedy jejich přijetí, kontrola, schválení a vyplacení, nadále zůstane plně v jeho kompetenci. Stejně jako možnost podat žádost osobně na jeho pracovištích,“ ubezpečil veřejnost Krištof.

K podání žádosti o dávku na poště se lidé i objednají

Pracovníci, kteří budou příjem žádostí o dávku na poštách odbavovat, budou pro tuto práci i proškoleni. Spoluprací České pošty s ÚP ČR se podle Krištofa pomůže s vyřízením dávek hlavně lidem, kteří si neví rady s digitálním podáním žádosti. A dále těm, kteří mají pobočku pošty blíže než pracoviště úřadu práce.

Ani obavy z dlouhých front na poště kvůli rozšíření služeb o příjem žádostí o dávky nejsou podle obou státních institucí namístě. Na pobočkách se zavedou vyvolávací systémy. Klienti se tak mohou předem objednat. A nemusí tak čekat, až na ně přijde řada.

„Na webu postaonline.cz/rezervace nebo také v mobilní aplikaci Pošta Online si klient vybere termín. A konkrétní pobočku, kde chce žádost podat. Rezervace je pak obratem potvrzena SMS zprávou a e-mailem,“ upřesnil mluvčí ÚP ČR Martin Bušo.

Ošetřovné dostanou i nemocensky pojištění živnostníci a dohodáři

V nich klient dostane rezervační kód, který při příchodu na poštu zadá do vyvolávacího systému. A pak už jen počká, až na něj přijde řada. Ostatně vyvolávací systémy dnes běžně fungují v bankách, na pracovištích České správy sociálního zabezpečení a v dalších institucích poskytující lidem služby. Výjimkou mezi nimi nejsou ani menší obce a města. I jejich odbory často pracují s rezervačními a vyvolávacími systémy.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here