Online lidé vyřídí nově příspěvek na bydlení a přídavek na dítě

0
1004
prispevek_na_dite
Ilustrační foto: Pixabay.com

V úterý [12.12.] Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR [MPSV] rozšířilo portfolio státních sociálních podpor, které si lidé vyřídí online z domova. Do aplikace Jenda mimo rodičovský příspěvek přibyl příspěvek na bydlení a přídavek na dítě.

Přes aplikaci Jenda spravovanou ministerstvem práce a sociálních věcí si lidé požádají již o tři dávky. První z nich byl rodičovský příspěvek, který resort digitalizoval letos v srpnu. A od úterý [12.12.] do Jendy přibyl příspěvek na bydlení a přídavek na dítě.

„Tyto tři dávky výrazně pomohou našim občanům. Více než jeden milion lidí, který dnes chodí fyzicky na úřady práce, už nebude muset na úřad vůbec jít,“ uvedl na tiskové konferenci k představení digitalizace dalších dvou dávek ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka [KDU-ČSL].

V aplikaci neboli klientské zóně, jak Jendu ministr a jeho kolegové také nazývají, si lidé o jmenované tři dávky nejen požádají, ale mohou v ní sledovat i úroveň zpracování žádosti. A to, zda mají pro úplné zpracování požadavku dodat ještě nějaké dokumenty.

Do Jendy přibyl příspěvek na bydlení a přídavek na dítě

Za další z výhod digitalizace sociálních dávek považuje ministr Jurečka to, že se po přihlášení do aplikace, nejčastěji skrze bankovní identitu, lidem načte do zobrazených formulářů větší část údajů. Systém je totiž propojený s některými dalšími registry spravovanými státem. Do formuláře se nahrají například údaje o trvalém bydlišti, rodné číslo a další dostupná data. A Jednu plánuje ministerstvo postupně rozšiřovat o nabídku elektronického zpracování i dalších státních sociálních podpor. V příštím roce by se v něm vyřizovaly i některé úkony z oblasti zaměstnanosti.

„Na konci roku 2024 by mohlo být až 50 procent stávající komunikace s klienty online,“ přiblížil plány ministr Jurečka.

D. Prokop: Je načase zúžit skupinu příjemců příspěvku na bydlení

Do klientského rozhraní Jenda se podle vrchního ředitele sekce informačních technologií MPSV Karla Trpkoše mohou hlásit i ti klienti úřadů práce, kteří již dávku pobírají. A na úřad dodali dokumenty dříve v papírové podobě. A třeba Jendu v příštím čtvrtletí využít pro odeslání potvrzení o příjmu pro pokračování výplaty přídavku na dítě.

„Můžete podat novou žádost, ať jste zaměstnanec, OSVČ, nebo máte jiné typy příjmů. Zároveň můžete žádost v téměř plném rozsahu i spravovat,“ uvedl Trpkoš.

Například při změně posuzovaných osob v domácnosti nebo jejich příjmů či nákladů, které se dokládají u příspěvku na bydlení.

Stávající stejně jako budoucí příjemci státních sociálních podpor pak v aplikaci podle Trpkoše ocení to, že je automaticky upozorní na nutnost doložení příjmů, například za uplynulé čtvrtletí. A při jejich nahrávání klienta navede, kam konkrétně dané dokumenty nahrát. I takovými funkcionalitami klientská zóna operuje, uvedl vrchní ředitel Trpkoš.

Digitalizace sociálních dávek zvyšuje kapacity úřadů

U přídavku na dítě podle něj až v 99 procentech případů, a u příspěvku na bydlení u jejich větší části, systém funguje tak, že si většinu dat doplní tedy načte automaticky. To díky propojení s veřejnými registry, se kterými stát již pracuje. V příštím roce chce resort využívat i další datové registry. Například se napojit na katastr nemovitostí. Což se zřejmě využije u majetkově testovaných sociálních dávek.

Od dubna příštího roku se pak spustí pilotní projekt, ve kterém si lidé o dávky státní sociální podpory požádají i na pobočkách České pošty.

„My chceme spolupracovat s Českou poštou, abychom rozšířili počet míst, kde je možné žádosti podávat,“ vysvětlil důvody spolupráce s poštou vrchní ředitel Trpkoš.

Michael Marmot: Sociální rozdíly určují kvalitu zdraví lidí

Při rozhodování o tom, které dávky ministerstvo digitalizuje jako první, sehrál roli počet jejich příjemců. Právě rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení a přídavek na dítě podle ministra Jurečky patří k nejvíce využívaným podporám v sociálním systému.

„A jejich digitalizace přinesla velký efekt. A vytvořila kapacity na úřadech práce,“ řekl.

Pracovníci úřadů teď mají více času na práci s klienty, kteří informační technologie tolik neovládají a o sociální dávky žádají a vyřizují je stále osobně na pobočkách úřadů práce.

Veronika Táchová

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here