„Alkohol je velmi demokratická návyková látka, užívají ji všichni. Bohatí, chudí, mladí, staří, byť na každého působí jinak,“ říká k užívání alkoholu v podcastovém rozhovoru pro ZdraveZpravy.cz vedoucí Centra veřejného zdraví se zaměřením na alkohol při Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN Miroslav Barták.

Průměrně v Česku připadá zhruba 7,7 litru čistého alkoholu na osobu za rok, včetně dětí i abstinentů. Vyplývá to ze studie O užívání tabáku a alkoholu v ČR 2019 Státního zdravotního ústavu [SZÚ]. Ve spotřebě alkoholu patří Češi k těm největším pijanům Evropy. Podle Miroslava Bartáka u nás má vysoká spotřeba alkoholu hned několik důvodů.

„Je tady alkohol všeobecně společensky tolerovaný, je vysoce dostupný a je v podstatě laciný. A to vede, především ta vysoká společenská tolerance, k tomu, že ta vysoká spotřeba alkoholu je relativně stabilní a nijak dramaticky se nemění,“ vysvětluje Miroslav Barták v podcastovém rozhovoru pro ZdraveZpravy.cz.

Zároveň dodává, že u mladší generace už je zájem o alkohol menší ve srovnání s jejich vrstevníky o 15 až 20 let staršími. Z čehož ale vyvstává otázka, zda snížený zájem o alkohol u mladší generace nesouvisí s jejich intenzivním užíváním chytrých telefonů a dalších moderních technologií.

„Ano, i behaviorální závislosti jsou problémem a je to problém rostoucí, ke kterému neměly ty předchozí generace šanci přijít, protože ty technologie neexistovaly,“ říká.

Závislost na technologiích a alkoholu je třeba rozlišovat

Podle Miroslava Bartáka je závislost pouze jedna a nezáleží na jaké látce nebo chování. Mechanismus je totiž vždy stejný, odlišné jsou její projevy. Navíc projevy závislosti na alkoholu a projevy závislosti na informačních technologiích jsou jiné a společností také jinak přijímané.

„Ale byl bych optimista, daleko ne všechny děti jsou závislé, ne každý, kdo používá mobilní telefon, je závislý,“ říká.

Přesto dodává, že může v životě dojít k tomu, že nadměrné užívání pohltí člověka natolik, že ty ostatní věci již nejsou socioabilní s partou, kolektivem vrstevníků. Dále upozorňuje, že informační technologie a alkohol jsou něco jiného.

„Dnes nenajdeme povolání, kde bychom se obešli bez výpočetní techniky a přístupu do počítačové sítě, bez alkoholu se ale dá žít docela dobře. I když pro někoho je to jen těžko představitelné,“ říká.

Úspěšné snížení spotřeby alkoholu v Česku

Podle Miroslava Bartáka máme dvě možnosti, jak dosáhnout snížení spotřeby alkoholu. Ta první je formování zdravého životního stylu, a tedy svobodného rozhodnutí o snížení konzumace alkoholu. K tomu jsou třeba dostupné informace a především i růst zdravotní gramotnosti. Tu druhou možnost má pak v rukou stát prostřednictvím regulací, jako jsou omezování dostupnosti alkoholu, působení na jeho cenu, omezování reklamy, snižování jeho společenské přijatelnosti.

Spotřeba alkoholu roste! Své ví zdravotníci i záchytky

Miroslav Barták: Reklamy na alkohol je opravdu hodně

Podle Miroslava Bartáka je u nás reklamy na alkohol opravdu hodně. Dle jeho názoru je marketingově prakticky nemožné cílit na skupinu mladých dospělých a nezahrnout tam skupinu 17letých. Proto říká: „Já jsem pro tvrdší regulaci reklamy na alkohol.“

Podle něj je možností, jak ji omezit skutečně hodně.

„Můžeme debatovat o omezení času prodeje. Přidání zdravotního varování jako u cigaret, zakázání propagace mimo místa prodeje,“ vyjmenovává a upozorňuje na málo popsanou, ale o to intenzivnější online reklamu. Té totiž dnes mladí naslouchají jednoznačně nejvíce.

Regulace reklamy na alkohol bude tvrdší

Příklad by si dle něj Česko mohlo vzít třeba ze Slovinska. Tam jsou součástí reklam varování o tom, že alkohol poškozuje zdraví. U nás to supluje zatím pouze seberegulace tak, že na některém alkoholu jsou drobné piktogramy. Dobrý příklad jsou pobaltské republiky, které mají výrazně větší regulaci ceny za alkohol a omezují i jeho dostupnost.

„Mně se líbí, když je tam napsané jasné zdravotní varování,“ říká na závěr.

Veronika Táchová

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here