Česko stále patří k zemím s nejvyšší spotřebou alkoholu na obyvatele ve světě. I když se mírně snižuje, od nového roku přijde vyšší zdanění i přísnější regulace reklamy na alkohol. Odborníci ze zdravotnictví to vítají.

Reklama na alkohol by podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha [za ANO] neměla zobrazovat živé bytosti. Zákon o regulaci reklamy resort připravuje, omezit ji chce i časově.

Reklama by neměla vzbuzovat dojem, že alkohol je dobrý kamarád, což se stále ještě děje,“ říká ministr. Zvažuje také podání podnětů k orgánům, které reklamu regulují.

S tím souhlasí i odborníci na závislosti.

„K tomu mělo dojít už dávno. Je hodně obtížné provádět zdravotní prevenci u lidí, kteří jsou od útlého dětství soustavně obelháváni reklamou,“ uvedl pro Zdravezpravy.cz psychiatr a spolupracující emeritní primář Psychiatrické nemocnice Bohnice Karel Nešpor.

Alkohol zabíjí i zatěžuje systém

Za 2,8 % světové mortality stojí alkohol. V ČR je to ale skoro jednou tolik. Je to kolem pěti procent.

A podíl alkoholu na nemocnosti, invaliditě a úmrtnosti stále vzrůstá,“ říká Ladislav Csémy z Ústavu pro duševní zdraví [NUDS].

Podle odborníků v Česku rizikově pije alkohol více než 1,5 milionu Čechů, kolem 600.000 pak každý den. Podle analýzy Institutu pro zdravotní ekonomiku [iHETA] a Centra ekonomických a tržních analýz [CETA] tvoří celospolečenské náklady způsobené konzumací alkoholu téměř 57 miliard korun ročně. To je 1,2 % HDP.

„Nejvyšší náklady jsou z důvodu ztráty zaměstnání a snížení produktivity práce, druhou položkou jsou zdravotní náklady. Zdravotní pojišťovny stojí každoročně konzumace alkoholu téměř třřináct miliard korun, a to jen v hlavních diagnózách,“ upřesňuje Tomáš Mlčoch z Institutu pro zdravotní ekonomiku.

Další nemalé náklady způsobené konzumací alkoholu vznikají kriminální činností [6,3 mld. korun], dopravními nehodami [4,4 mld. Kč], požáry [988 mil. Kč], náklady na prevenci [739 mil. Kč] a jiné.

Regulace reklamy je účinná

Podle Institutu pro zdravotní ekonomiku [iHETA] a Centra ekonomických a tržních analýz [CETA] patří mezi nejúčinnější opatření, která vedou ke snížení spotřebě alkoholu právě kombinace omezení jeho reklamy a vyšší zdanění. Totiž:

  • Reklama zvyšuje pravděpodobnost první konzumace u mladistvých o 30 %. U všech ostatních pak až o 40 %.
  •  Zvýšení ceny alkoholu o 10 % vede ke snížení konzumace piva o 1,7 %, vína o 3,0 % a tvrdého alkoholu o 2,9 %. Při zvýšení ceny alkoholu o 10 % je poté konzumace snížena o 4,4 %.

Regulace reklamy na alkohol a tabák

Podle současného zákona o regulaci reklamy, který obsahuje paragraf o alkoholu, nesmí reklama nabádat k nestřídmému pití nebo záporně či ironicky hodnotit abstinenci. Zakázáno je také spojovat alkohol se společenským nebo sexuálním úspěchem. Dále zdůrazňovat obsah alkoholu jako kladnou vlastnost nápoje nebo tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné, povzbuzující nebo uklidňující účinky nebo že je prostředkem řešení osobních problémů.

Reklama na tabákové výrobky je regulovaná přísněji. Zakázána je s výjimkou specializovaných prodejen nebo v částech provozoven určených k prodeji tabákových výrobků nebo periodik pro profesionály v obchodu s tabákovými výrobky. Povolený je také sponzoring motoristických soutěží.

Vyšší zdanění umírní spotřebu

„Jako ministr zdravotnictví nemohu před škodami, které alkohol a tabák v oblasti veřejného zdraví působí, přivírat oči. Velmi podporujeme návrh zákona Ministerstva financí, kterým se mění některé zákony v oblasti daní,“ uvedl Adam Vojtěch.

Návrh zahrnuje také zvýšení sazby spotřební daně u lihovin o 13 procent a u tabákových výrobků o 10 procent. V současnosti je návrh projednáván v Parlamentu ČR.

Sněmovna začátkem listopadu schválila zvýšení daně na tvrdý alkohol, tabák a hazard. Na klasické víno je spotřební daň nulová, u piva se liší podle velikosti pivovaru, je ale nižší než u tvrdého alkoholu.

„Je to příliš málo a příliš pozdě. Tento návrh například vůbec nepočítá se zdaněním alkoholu v pivu a vínu. Při tom se většina 100% alkoholu vypije právě ve formě piva a vína,“ vyjádřil se pro Zdravezpravy.cz Karel Nešpor.

Roční spotřeba čistého lihu je v Česku více než 11 litrů na osobu. Jeden panák destilátu, půllitr piva nebo dvě deci vína ho obsahují asi 20 gramů. Podle Českého statistického úřadu poklesla spotřeba mezi roky 2008 a 2017 o skoro šest procent. Podle národní protidrogové koordinátorky Jarmily Vedralové je pokles zřetelný v celé EU, souvisí zřejmě se životním stylem.

Výrobci to vidí jinak

Výrobci s omezováním reklamy na alkohol nesouhlasí. Poukazují také na to, že výsledky studií o spotřebě alkoholu jsou rozporuplné. Například Český svaz pivovarů a sladoven uvedl, že omezování reklamy považuje za neúčinné až kontraproduktivní opatření.

„Je prokázáno, že reklama podporuje konkrétní značky, ale na celkovou spotřebu nemá vliv,“ uvedla výkonná ředitelka svazu Martina Ferencová. Náklady na reklamu podle ní rostou, zatímco spotřeba se snižuje. Regulace podle ní poškodí reklamní průmysl, omezí konkurenci výrobců alkoholických nápojů a posílí levné nekvalitní produkty.

–ČTK/RED–

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here