Motoristé zapomínají na brýle. A to je chyba

0
338
bryle
Foto: Pixabay.com

Čeští motoristé podceňují nošení dioptrických brýlí nebo čoček při řízení a zvyšují tím riziko nehody. A výjimka nejsou ani cyklisté. Ostrost vidění je přitom zásadní při rychlosti reakcí v dopravě.

Podzim a zima patří tradičně k obdobím s vyšším podílem nehod kvůli horšímu počasí. Dny se zkracují, vozovky jsou kluzké a namrzlé. Snižuje se viditelnost na komunikacích. Odborníci na dopravu proto řidiče nabádají k větší odpovědnosti. A k ní patří i včasná a pravidelná péče o zrak.

„Ostré vidění zcela zásadně ovlivňuje rychlost reakcí za volantem, proto chceme co nejvíce řidičů motivovat k tomu, aby si zrak nechali zkontrolovat,“ upozorňuje ministr dopravy Martin Kupka [ODS] na akci BESIP k problematice zdravého zraku řidičů.

Dopravní stavby utlumovat nechci, říká ministr dopravy Kupka

Obezřetnější podle něj mají být hlavně motoristé, kteří si ještě nikdy nenechali změřit zrak. U nich je totiž vyšší pravděpodobnost vady zraku. Zajít na vyšetření mají především lidé kolem 40 let věku. Vidění se v tomto věku obvykle zhoršuje i u těch, kteří s ním dosud žádné potíže neměli a brýle nenosí.

Pětina lidí při řízení odkládá brýle nebo čočky

Dioptrické brýle nebo kontaktní čočky by mělo v Česku podle výsledků průzkumu, který si nechal vypracovat BESIP, nosit přibližně 40 procent všech řidičů. Skoro pětina [19 %] z nich je ale při řízení odkládá. Z cyklistů je nenosí dokonce až polovina, jak ukázal průzkum. Nejméně zodpovědní jsou lidé do 29 let. U nich ovšem zároveň platí, že mívají na druhou stranu podstatně menší korekci zrakové vady.

Výsledky průzkumu dále ukázaly, že celkem 61 procent z dotazovaných řidičů trpí nějakou oční vadou. Vůbec nejčastěji jde o krátkozrakost, tedy slabší vidění do dálky. Dále zhoršené vidění za šera a dalekozrakost.

„Potíže přitom výrazně rostou s věkem. Krátkozrakost je u lidí nad 50 více než dvakrát častější než u těch mladších,“ dodávají zástupci ministerstva dopravy.

Oční lékař pacienta vyšetří i bez žádanky od praktika

BESIP proto ve spolupráci se sítí očních optik GrandOptical po celý říjen nabízí veřejnosti bezplatnou kontrolu a měření zraku, a to ve všech jeho 60 prodejnách. Zájemci se k vyšetření, které nevezme více než 15 minut, objednávají osobně, telefonicky nebo na webu. Výsledky vyšetření dostane klient obratem.

Reakce řidičů s neřešenou vadou zraku jsou pomalejší

Loni se při obdobné akci na optiky obrátilo přes tisíc zájemců. A podle šéfa BESIPu Tomáše Neřolda skončila každá čtvrtá kontrola s doporučením korekce o nejméně 0,75 dioptrie.

Neřold vyzval všechny řidiče k využití bezplatného očního vyšetření a dodal, že špatný zrak významně zhoršuje reakce řidičů. Podle statistik řidič se zdravým zrakem ujede při snaze o okamžité zastavení v rychlosti 50 km/h ještě dalších 25 metrů. Při zhoršení zraku o dvě dioptrie je vzdálenost o deset metrů delší.

„Špatný zrak ovlivňuje jízdu zejména za snížené viditelnosti. Při ní zemřelo loni 67 lidí. S podzimem a zhoršujícím se počasím tento počet výrazně roste,“ podotkl Neřold.

Cyklisté v Česku jezdí často opilí, za což i draze platí

Zmiňovaný průzkum dále zjistil, že čeští řidiči nevěnují příliš pozornosti a času ani preventivnímu měření zraku. Pravidelně si jej každý rok nechá u specialisty změřit kolem 23 procent lidí. Dalších 29 procent pak jednou za dva roky. Celkem 52 procent lidí u nás dodržuje doporučenou frekvenci měření. Oproti tomu jednou za tři roky si zrak nechá zkontrolovat zhruba devět procent lidí, stejně tolik jednou za čtyři až pět let. A 14 procent Čechů a Češek na takovém vyšetření ještě nikdy nebylo.

V Česku má řidičský průkaz kolem šesti milionů řidičů. Povinnost nošení brýlí nebo kontaktních čoček má v řidičském průkazu uvedeno kolem 1,5 milionu motoristů.

–VRN–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here