Tlustý a dýchavičný Santa Claus vysílá špatný signál. A špatné je i to, když už tak tlustého Santu děti krmí sladkostmi. Alespoň to tvrdí australský specialista na výživu Vincent Candrawinat.
Santa Clause si asi většina lidí představí jako postaršího chlapíka s bílým plnovousem oblečeného do červeného kožichu, v němž se schová i o něco větší bříško. Australský specialista na výživu Vincent Candrawinaty to ale vnímá s nevolí.
„Chci bojovat proti představě, že je třeba hodně jíst a přejídat se, abychom oslavili svátky a radovali se. Nadváhu nespojujme se štěstím,” vyjádřil své přesvědčení Candrawinat v rozhovoru pro australský list Herald Sun.
Nutriční specialista z Nového Jižního Walesu má za to, že právě obtloustlý Santa podporuje přejídání a nezdravý životní styl. Proto by podle něj obchody, kde se před Vánoci mnoho Santů pohybuje, jim měly přestat vycpávat břicha polštáři nebo čímkoliv jiným, a dosáhnout tak toho, že “zhubnou”. A možná by vůbec podle jeho názoru měly přestat Santu najímat.
Nekrmte Santu, už tak je tlustý
Za dobré Candrawinat nepovažuje ani to, aby děti Santovi, který je navštěvuje v noci, když sešplhá komínem, nechávaly za odměnu sušenky s mlékem.
„Možná by rodiče mohli s dětmi začít mluvit o tom, že nechat Santovi zelená a červená jablka, což jsou vánoční barvy, může být zdravější alternativa,” míní.
Ne všichni jsou ale z návrhů odborníka na výživu nadšeni.
„Vyzáblý Santa ubírá na tajemnosti a záhadnosti Santa Clause,” je přesvědčen Peter Hogg, který jako vánoční postava vystupuje už dvanáct let.
Santové podle něj potřebují sílu, aby mohli celý den držet děti, které jim šeptají svá přání.
„Je to naprosto směšné,” myslí si o návrhu psycholožka Marny Lishmannová.
Listu The West Australian řekla, že přehnané zaměření na tělo a jeho vzhled může vést k tomu, že se pak lidé za to vlastní budou stydět, což není dobré.
Candrawinat to tak ale vůbec nevnímá. Říká, že bohužel přišel o svého dědu kvůli infarktu, a proto mu jde jen o to, aby lidé žili zdravěji.
Santa Claus se stal reklamní tvář Coca-Coly, ale i dalších
Santa Clause lidé většinou vyobrazují jako oblého, veselého, bělovousého muže nosícího červený klobouk s bílým lemem. Oblékají ho do bílých lemovaných kalhot s černým koženým páskem a botami. Santa podle legendy žije na dalekém severu v kraji věčného ledu, nebo na měsíci. V americké verzi Santa přilétá na svých sáních tažených létajícími soby. Do domu se dostává komínem tak, že do něj skočí a přistane v krbu. Tam dá dárky do punčoch, které si děti nachystaly na krbovou římsu a dá je taky pod stromek, když šly spát.
Nejrozšířenější moderní vzezření Santa Clause jako tlustšího muže s vousy v červeno-bílém oblečení lidé někdy mylně označují jako výtvor reklamní kampaně na Coco-Colu ve 30. letech 20. století. Avšak již před rokem 1931, kdy Coca-Cola začala používat Santa Clause v reklamě, byl tento vzhled považován za standardní. A zpopularizovala ho navíc zřejmě až reklamní kampaň na nápoje společnosti White Rock z roku 1915.
Již ve 20. letech 19. století začaly americké noviny zveřejňovat reklamy na vánoční nákupy. Tam se objevovaly obrázky Santa Clause, jak ho známe dnes. Zajímavostí je, že Armáda spásy se začátkem 90. let 19. století snažila vybrat prostředky na zaplacení vánočních jídel pro potřebné. Rozhodla se dát nezaměstnaným mužům kostýmy Santa Clause, ve kterých pak sbírku prováděli. Tato sbírka se nakonec stala každoroční tradicí a Santa Clause v této podobě můžeme vidět dodnes.
–ČTK/DNA–
Až tlustí budou hubení,
pak hubení budou studení.
Ať si australský specialista nechá svoje názory na doma nebo svoji klientelu.