Nemocnice v Písku školí zaměstnance, jak zvládat agresivitu pacientů

0
227
ostrahu
Školení zdravotníků písecké nemocnice, jak zvládat krizové situace, kdy je pacient například ozbrojený nebo agresivní. / Foto: Nemocnice Písek

Nemocnice v Písku posiluje ostrahu a školí zaměstnance, jak zvládat agresivní pacienty. S nimi se zdravotníci potýkají hlavně na pohotovosti. Lidé na ni často přicházejí opilí a zdrogovaní. A mnohdy jde i o cizince.

V poslední době podle zkušeností hlavní sestry Nemocnice Písek Květoslavy Slabákové přibývá agresivních pacientů i v tamní nemocnici. Nejčastěji se s takovými pacienty setkávají zdravotníci v době pohotovostní služby, tedy ve večerních a v nočních hodinách. Není výjimkou, že do nemocnice přicházejí za ošetřením lidé pod vlivem různých omamných látek a k ošetření je přiveze policie nebo záchranná služba.

„Komunikace s nimi bývá velmi náročná a mnohdy i nebezpečná, protože návykové látky ovlivňují jejich chování a reakce,“ říká k problému Květoslava Slabáková.

Konfliktní situace podle jejích slov často vyvolává i jazyková bariéra pacienta nebo jeho doprovodu. A někdy velmi vyhrocené situace skončí i poškozením vybavení ordinace. V minulosti tu například jeden z pacientů pod vlivem alkoholu rozmlátil umyvadlo, další prokopl dveře, vzpomíná na některé z nepříjemných událostí Slabáková.

Zdravotníci se proškolují, jak vyjít s agresivními pacienty

Zhoršující se situace tak přiměla vedení písecké nemocnice přijmout opatření na zvýšení bezpečnosti svých zaměstnanců i samotných pacientů. Pro zdravotní sestry a sanitární personál zorganizovalo školení vedené profesionály, kteří jim poradí, jak jednat a reagovat na potenciálně nebezpečné pacienty. A vzdělávacím seminářem už prošlo několik desítek jejích zaměstnanců.

„Zaměstnanci se v průběhu workshopu učili rozpoznat potenciálně nebezpečné situace a případné agresory. Školili se, jak mají v těchto situacích reagovat a zabránit vyhrocení konfliktu,“ přibližuje náplň školení Květoslava Slabáková.

[Ne]digitalizace zdravotnictví hrála roli i při střelbě na FF UK

Zdravotníci se na něm učí, jak vhodně reagovat na agresivní chování pacientů nebo jejich doprovodu, které je v nemocnicích stále častější. Ti pak vedle nadávek a nevhodného chování napadají personál i fyzicky.

„Díky lektorům, mezi nimiž byl i profesionální kaskadér, si mohli vyzkoušet praktický nácvik jednání v nebezpečných situacích. Například při setkání s verbálně agresivním pacientem. Součástí semináře byla i simulace napadení zbraní,“ dodává hlavní sestra.

Nemocnice v Písku zavádí i ostrahu areálu

Mezi další aktuální opatření zvyšující bezpečnost nemocnice i jejího areálu patří zavedení průběžných kontrol nemocničních objektů patrolami. Pro případ krizových situací si zajistila nemocnice výjezdovou službu ostrahy.

„Pokud je potřeba, naši zaměstnanci si mohou na pomoc v krizové situaci přivolat ostrahu, to v rámci služby výjezdů,“ říká k posilování bezpečnosti předseda představenstva Nemocnice Písek Jiří Holan.

Lidé bez zubaře si zlost vybíjejí už i na zubní pohotovosti

Aktuálně se podle něj pracuje i na elektronizaci vstupů a takzvaných katrů na oddělení s automatickým zamykáním. A veškeré společné prostory v nemocnici jsou pod permanentním monitoringem kamer.

„Během zimy využíváme k nočním obhlídkám objektů také patroly, které nám pomáhají s bezdomovci. Ti mají tendenci v některých odlehlých částech přebývat nebo se srocovat,“ říká závěrem k bezpečnosti nemocnice Jiří Holan.

RED

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here