
Zatím do čtyř zařízení pobytových sociálních služeb nasadila Penta Hospitals CZ telemedicínské nástroje pro poskytnutí zdravotní péče na dálku. Na podzim je rozšíří do dalších osmi domovů a postupně je zpřístupní všem svým klientům.
Do všech domovů spadajících pod Penta Hospitals CZ docházejí ke klientům pravidelně praktičtí lékaři, aby je preventivně zkontrolovali, předepsali léky nebo jim poskytli další lékařské úkony. Nyní skupina v praxi testuje nástroj pro poskytnutí zdravotní péče svým klientům na dálku tak, aby k ní měli nepřetržitý přístup.
„Zdravotní stav klienta se může kdykoliv náhle zhoršit – ve dne i v noci. Proto jsme hledali řešení, které by umožnilo efektivní komunikaci mezi sestrou, klientem a naším lékařem i mimo běžnou ordinační dobu. Například v noci nebo o víkendu. A právě to nám umožňuje zařízení TytoCare,“ přibližuje nástroj generální ředitelka Penta Hospitals CZ Barbora Vaculíková.
Penta Hospitals CZ odhaduje letošní tržby na 11 miliard korun
Jde o přístrojový set z dílny izraelských expertů, který využívá telemedicínskou platformu společnosti AnyCare. Podle Vaculíkové jde o zařízení, které se od běžné telemedicíny odlišuje tím, že se ke komunikačnímu zařízení připojuje další příslušenství. Podle toho, zda je potřeba změřit základní životní funkce jako teplotu, tlak nebo tep. Přístroj TytoCare umí lékaři na dálku přenést i detailní záznamy srdeční a plicní činnosti nebo vysoce kvalitní obraz sliznic, pokožky, očí a ústní dutiny.
Zdravotní péče na dálku se testuje ve čtyřech domovech
S přístrojem přitom pracuje v zařízení zdravotní sestra, která lékaři ještě před samotnou online konzultací zasílá podrobnou anamnézu daného pacienta. Tento postup výrazně urychluje diagnostiku i volbu léčby.
„Pro klienty našich domovů představuje toto řešení výrazné zvýšení komfortu. Zatímco dříve bylo při náhlých zdravotních potížích mimo ordinační dobu často nutné klienta převézt na lékařskou pohotovost, nebo v méně závažných případech čekat na vyšetření až do následujícího dne, nyní může lékař provést prvotní anamnézu během několika desítek minut,“ vysvětluje Vaculíková.
Právě podle této anamnézy a vyšetření na dálku lékař následně rozhodne, zda pacienta převést na pohotovost. Tento postup výrazně zkracuje dobu mezi vznikem potíží a nasazením účinné léčby, dodává Vaculíková.
Telemedicína pomáhá lékařům i pacientům. Vývoj je ale pomalý
V předchozích měsících se telemedicínský nástroj odpilotoval v domovech Alzheimer Home v Kamenici nad Lipou, Filipově, Boskovicích a v pražském zařízení Jasmín. Podle mluvčího Penta Hospitals Vladislava Podrackého se do zkušebního provozu zapojila padesátka proškolených zdravotních sester. Ty provedly více než 400 cvičných a 350 ostrých vyšetření. Přístroj a jeho příslušenství se dnes běžně používají k přibližně 50 vyšetřením týdně. A číslo každý týden roste.
„Z pohledu obsluhy je systém velmi jednoduchý. Přístroj je navržen ergonomicky a uživatelsky přívětivě tak, aby sestře co nejvíce usnadnil práci a šetřil čas. Sestra používá naši aplikaci spolu s přístroji TytoCare. Obojí je snadno spárováno, takže se může plně soustředit na klienta,“ popisuje přístroj společně s aplikací pro přenos dat Jakub Schůrek, řídící partner firmy AnyCare, která zastupuje systém TytoCare v Česku.
Přístroj TytoCare obslouží zdravotní sestra
Zdůrazňuje, že celý proces je bezpečný, rychlý a efektivní. Lékař se rozhoduje podle objektivních dat, kdy zabudované moduly umělé inteligence vyhodnocují správnost a kvalitu provedeného vyšetření.
„Například zda je dostatečně ostrý a čitelný obraz ušního bubínku. Nebo zda má záznam poslechu plic potřebnou zvukovou kvalitu,“ uvádí na příkladech Schůrek.
Díky tomu, že sloužící zdravotní sestra lékaři předem poskytne anamnézu daného pacienta, trvá následná online konzultace s lékařem většinou jen několik minut. A nejen to. V posledních dvou měsících se podařilo v některých domovech dosáhnout průměrné reakční doby lékařů kolem 30 minut, tvrdí Schůrek.
„Nejčastěji jsme řešili akutní potíže s dýcháním, infekce močových cest, kožní onemocnění, záněty očí, otoky končetin nebo bolesti různého původu. Většinu těchto obtíží se podařilo s lékařem vyřešit na dálku,“ popisuje využití telemedicínského přístroje.
Pilotní zprovoznění přístroje ve čtyřech zařízeních sociálních služeb podle něj ukazuje na nikoli nevýznamnou úsporu ve výjezdech sanitních vozů ke klientům domovů. Údaje za duben ukazují, že se díky zdravotní péči poskytnuté na dálku snížil počet výjezdů sanitních vozů ke klientům v domovech o téměř 42 procent.
„To je nejen výrazně komfortnější pro klienty, ale zároveň to přináší významnou úsporu nákladů pro celý zdravotnický systém,“ dodává Schůrek.
Po skončení pilotního provozu podle něj zůstane zařízení součástí každodenní péče ve všech čtyřech domovech, kde se poskytování péče na dálku testovalo. Ještě letos na podzim se telemedicínský přístroj dostane do dalších osmi domovů. A to do Alzheimer Home v Jihlavě, Českých Budějovicích, Louckém Mlýnu, Ostrově, České Lípě, Zábřehu, Sluštic a Frýdku-Místku. A cílem skupiny je postupně zavést přístrojové sety pro poskytování zdravotní péče na dálku do všech jejích domovů s celkovou kapacitou kolem 6 500 lůžek.
–VRN–