Zrušení vratky DPH u auta pro postižené vyrovná jiná podpora, tvrdí Stanjura

1
2204
Stanjura
Oproti zrušení vratky DPH u auta pro zdravotně postižené slibuje ministr financí Zbyněk Stanjura [ODS] navýšení jiné podpory. MPSV zatím žádnou náhradu ale nepředstavilo. / Foto: Úřad vlády ČR

Poslanci dnes [28.6.] v prvním čtení projednali novelu zákona o DPH, která ruší vratku DPH u nově zakoupeného auta pro zdravotně postižené. Ministr financí Zbyněk Stanjura [ODS] odmítl, že by úlevu rušil kvůli úspoře veřejných peněz.

Ze zákona o dani z přidané hodnoty zřejmě zmizí ustanovení, které umožňuje vracet daň s přidané hodnoty [DPH] lidem se zdravotním postižením za nákup motorového vozidla. Změnu předpokládá novela zákona o DPH, kterou Sněmovna projednala v prvním čtení.

Ministr financí Zbyněk Stanjura dnes před poslanci odmítl, že za takovými úpravami stojí úspory veřejných peněz. Zdravotně postiženým by se podle něj měl navýšit odpovídající příspěvek na nákup auta právě o DPH.

„Tady není žádným důvodem úspora, ale nesoulad s evropským právem,” zdůraznil ministr s tím, že takovéto opatření nemá oporu v žádném předpisu EU.

Jako další uvedl, že stávající zákonná podoba vratky DPH nevyhovuje ani sociálně slabším lidem. Daň se vrací jen při nákupu nového vozidla od subjektu, jenž je registrovaným plátcem DPH. Podporu tak nemohou čerpat rodiny kupující ojeté vozidlo od neplátce.

Ministr Stanjura slibuje navýšení příspěvku na nákup auta

Daňovou vratku tak podle Stanjury neuplatňují lidé, kteří si takové auto koupili od jiné rodiny nebo třeba z bazarového provozu. Při zvýšení příspěvku na nákup auta, a to nejen nového, by se tak podle něj rozšířil okruh osob s nárokem na takový druh pomoci. Stanjura dále uvedl, že úpravu by měla přinést novela zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením. Sněmovna by ji mohla projednat jako samostatný zákon. Anebo po případné dohodě by mohl úpravu načíst někdo ve druhém sněmovním čtení, dodal ministr.

V důvodové zprávě zákonodárci uvádí, že se toto ustanovení dostalo do oblasti daně z přidané hodnoty ještě před vstupem České republiky do Evropské unie. To na požadavek Ministerstva práce a sociálních věcí ČR [MPSV].

„Důvodem bylo, že tehdejší právní úprava umožňovala osvobození od cla a daně u dovezených upravených osobních automobilů, ale neumožňovala osvobození nebo neuplatnění daně u osobních automobilů pro postižené osoby vyrobených v tuzemsku,“ stojí v důvodové zprávě.

Nižší DPH na menstruační vložky koalice odmítla. Teď je rozdává dívkám

To znamená, že tehdejší nastavení podmínek zvýhodňovalo dovážená vozidla. Dávka se zavedla do zákona o dani z přidané hodnoty kvůli tomu, aby ji mohli spravovat pracovníci finančních úřadů. Ti zkontrolují fakturu o nákupu daného vozidla s uvedenou částkou.

Po vstupu ČR do Evropské unie se ale ukázalo, že taková úprava rozporuje unijní směrnici o dani z přidané hodnoty. A dochází k tomu, že částka vrácené DPH se povinně připočítává zpět k celkové hodnotě daně z přidané hodnoty za ČR, ze které se pak odvádí platba do společného rozpočtu EU.

Vyrovnání za zrušenou vratku MPSV zatím nepředstavilo

Nyní umožňuje zákon při nákupu nového auta pro zdravotně postižené požádat o vrácení DPH až do výše 100 tisíc korun. Jak potvrdil i ministr financí Zbyněk Stanjura, resort práce a sociálních věcí by měl zrušení podpory vykompenzovat navýšením jiného příspěvku. Dosud resort ale nepředstavil žádný takový návrh, který by narovnával zrušení této pomoci lidem s vážným zdravotním postižením.

„Nezaznamenali jsme žádný návrh opatření, kterým by se ministerstvo práce a sociálních věcí chystalo vratku vykompenzovat,“ uvedla nedávno Petra Suchá, garantka pracovní skupiny Národní asociace pacientských organizací [NAPO] pro zdravotní politiky.

Úsporný balíček dopadl na rodiče s dětmi. Zlevnily jen omalovánky

Podle Národní rady osob se zdravotním postižením [NRZP] úřady práce ročně vyplatí přibližně 1 200 příspěvků na nákup motorového vozidla. Pokud by všichni jejich příjemci teoreticky uplatnili maximální slevu na DPH ve výši zmiňovaných 100 tisíc korun, příjmy státu se sníží o 120 milionů Kč ročně.

„A to je marginální úspora,“ podotýká Suchá.

Zároveň vysvětluje, že výše příspěvku na zvláštní pomůcku – motorové vozidlo od úřadu práce činí nanejvýš 200 tisíc korun. Tuto maximální částku úřady ale přiznávají obvykle jen dětem. Dospělí se většinou dočkají podpory 100 tisíc korun.

–VRN/ČTK–

1 komentář

  1. Vždyť jste si tuhle sebranku zvolili, dobrovolně. Vyberou si nejslabší část společnosti a tu okradou. Nejdříve seniory, potom tělěsně postižené. Dělali to tak vždy. Co jste čekali?

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here