Zavedením recyklačního poplatku za tunu reklamních letáků chce ministerstvo životního prostředí vybrat peníze na jejich recyklaci i omezit jejich produkci. Potíž ale je, že tím zřejmě připraví o práci mnoho zdravotně postižených.
Nový poplatek za produkci reklamních letáků by měl podle Ministerstva životního prostředí ČR [MŽP], které ho navrhlo v rámci aktuálně projednávané novely zákona o obalech, odpovídat zhruba současné výši u ostatních papírových obalů. Důvodem je podle vrchního ředitele Sekce ochrany životního prostředí MŽP Davida Surého to, že výrobci letáků dnes platí za „černé pasažéry“. To proto, že i když odložené reklamní letáky tvoří 20 až 30 procent objemu modrých popelnic [jiné odhady hovoří zhruba o 15 %, pozn. red.], nic neplatí za jejich recyklaci.
„Obzvláště u reklamních letáků tento krok [daň pro výrobce letáků] povede k rovnějšímu přístupu producentů odpadů. Nyní totiž systém vybírá poplatky jen od producentů obalů. Klíčové je tedy narovnat prostředí tak, aby každý producent odpadu platil,“ vysvětluje důvody zavedení nového poplatku Surý v tiskové zprávě MŽP.
Ministerstvo si od výběru nového poplatku slibuje výnos až půl miliardy korun. Část si vezme státní rozpočet, část půjde obcím. Benefitem poplatku pak bude podle Surého i to, že dojde k redukci reklamních tiskovin, čímž se uleví přeplňování kontejnerů a jejich častému svozu.
Je tu ale i druhá část příběhu. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR [SOCR ČR] za obalový papír dnes autorizovaná obalová společnost Eko-Kom vybírá 5 090 korun za každou tunu uvedenou na trh. Recyklační poplatek za letáky by tak podle odhadu Svazu zdražil výrobu reklamních letáků zhruba o půl koruny. Což značí, že firmy, které letáky využívají, buď zdraží zboží, které jejich prostřednictvím inzerují, nebo omezí jejich produkci. Případně zvolí kombinaci obojího. A ve všech případech opatření dopadne na osoby se zdravotním postižením [OZP].
Omezení reklamních letáků dopadne na hendikepované
„Distribuce letáků je často jedním z mála možných způsobů, jak si osoby s handicapem mohou ke svému důchodovému příjmu přivydělat. Nezanedbatelný je také sociální aspekt zaměstnání,“ vysvětluje pro Zdravé Zprávy předseda Asociace zaměstnavatelů zdravotně postižených Josef Šulc.
Upozorňuje, že zdravotně postižení berou svoji práci zodpovědně a vidí v ní přínos pro společnost. Riziko ztráty zaměstnání je pro ně velmi citlivé téma.
„Máme opodstatněnou obavu, že zavedení recyklačních poplatků za tištěné letáky povede k přímému propouštění pracovně nejméně výkonných OZP. A ti pak jen stěží najdou jiné uplatnění, zůstanou v evidenci Úřadu práce a následně budou závislí na dalších sociálních dávkách,“ říká.
Odvody státu za nezaměstnání OZP se zvýší až na 3,5násobek mzdy
O tom, že jeho slova nelze brát na lehkou váhu, svědčí i to, že například jen společnost Česká distribuční, která reklamní letáky roznáší, v současnosti zaměstnává přes 1 500 osob se zdravotním postižením na hlavní pracovní poměr. Jak pro Zdravé Zprávy uvedla vedoucí oddělení péče o OZP v České distribuční Markéta Výtisková.
„Patříme tak mezi největší zaměstnavatele handicapovaných osob v České republice. Většina OZP u nás pracuje na pozici distributorů reklamních tiskovin, někteří našli uplatnění na oddělení obchodu, personalistiky nebo klientservisu,“ říká s tím, že pro mnohé z nich značí roznášení letáků důležitý příjem.
V drtivé většině nejde jen o peníze, ale také o to, že zdravotně postižení nacházejí pracovní uplatnění. Což pro Zdravé Zprávy potvrdila paní Soňa z Ostravy [na foto níže, pozn. red.], která prodělala mozkovou mrtvici. Pro Českou distribuční roznáší letáky už déle než 15 let.
„Již několik let roznáším letáky ve stejné lokalitě a mnoho lidí mě vyhlíží u schránek. Mám tady i jednu sousedku s mentálním postižením, která je vždy ráda, když jí donesu letáky a prohodím s ní pár slov. Díky distribuci letáků mám také slušný přehled o slevách a akcích a vím, kde se vyplatí nakoupit. Je to pro mě nejen zdroj příjmů, ale také práce, která mne naplňuje a dává mi pocit užitečnosti,” vysvětluje paní Soňa.
Zdravotně postižení mají letáky rádi…
Paní Soňa říká, že s ohledem na její hendikep je roznos letáků jediná možnost, jak si může přivydělat k důchodu. Jen s penzí by nevyšla. Hlavně v době, kdy je vše drahé, dodává.
„Jsem ráda, že nemusím být závislá na podpoře státu, ale můžu se postarat sama o sebe i rodinu. Práce distributora letáků mi vyhovuje a umožňuje přizpůsobit roznos aktuálnímu zdravotnímu stavu,” vysvětluje.
Mozkovou mrtvici prodělala před dvanácti lety a od té doby má problémy s koordinací celé levé strany těla. Hůře a někdy vůbec neovládá svaly a prsty u rukou, mívá problémy s pamětí.
„Když mě bolí ruce, na chvíli si odpočinu a procvičím je, když se necítím dobře, mohu si práci rozložit do menších úseků,“ říká k tomu, jak zvládá roznos letáků.
Co se týče plánovaných změn v produkci reklamních letáků, vyjadřuje vážné obavy. A znovu opakuje, že je ráda, že díky nim nesedí jen doma, ale zůstává v kontaktu s lidmi.
Jak to vidí paní Jindra z Prahy
Podobně hovoří paní Jindra z Prahy. Ta prodělala náročnou operaci a i jí zemřel manžel. Letáky roznáší pětadvacet let. Nejdříve je roznášela brigádně na přivýdělek, později se z toho stalo regulérní zaměstnání na plný úvazek. Operace v roce 2018 jí ale změnila život, a tak dnes letáky roznáší jen na poloviční úvazek.
„Musím více odpočívat, hůře snáším například chůzi do schodů a náročnější fyzické úkony. Ale i tak jsem vděčná za pracovní příležitost při roznosu letáků. Mohu si práci přizpůsobit tak, jak to vyhovuje mému zdravotnímu stavu,“ vypráví.
Rovněž dodává, že pouze s jedním invalidním důchodem se dnes v Česku dost dobře vyjít nedá. Pomyslet na to, že by o práci s letáky přišla, ani nechce.
Se zdravotně postiženými se na českém trhu práce vesele kšeftuje
„S mým zdravotním omezením toho opravdu moc dělat nelze. Nemůžu pracovat na směny ani plné úvazky. Na roznos letáků už jsem zvyklá a zatím ho fyzicky zvládám,“ říká.
A stejně jako paní Soňa i paní Jindra zdůrazňuje, že roznos letáků pro ni má více než jen finanční význam. Díky nim poznala a stále poznává nové lidi.
„Lidé mají o letáky velký zájem. Často se bavíme o tom, co je kde zrovna v akci. Díky tomu, že letáky sama roznáším, mám i přehled o cenách. To mi velmi pomáhá, abych při nakupování ušetřila,“ dodává závěrem paní Jindra.
Daniel Tácha