Multivitaminy život neprodlouží a někdy mohou i uškodit

0
1302
zivot
Foto: Freepik.com

Každodenní užívání multivitaminů zdraví zvlášť neposiluje. Dokládá to analýza 400 tisíců zdravých dospělých. Výsledky ukázaly, že lidem takové doplňky stravy život neprodlužují. Dokonce mohou mírně zvyšovat riziko předčasného úmrtí.

reklama

O analýze amerických vědců blíže informuje britský list The Guardian s odkazem na výsledky rozsáhlé studie.

Výzkumníci ve Spojených státech analyzovali zdravotní záznamy téměř 400 000 dospělých bez závažných dlouhodobých onemocnění. To proto, aby zjistili, zda každodenní užívání multivitaminů v jakékoliv formě snižuje riziko úmrtí v průběhu následujících dvou desetiletí.

A ukázalo se, že lidé denně konzumující multivitaminy spíše, než že by žili déle, měli nepatrně vyšší pravděpodobnost, že ve sledovaném období zemřou. To ve srovnání s těmi, kteří multivitaminy neužívali. Vyšší riziko úmrtí může podle vědců odrážet škodlivost multivitaminů. Anebo trend, kdy lidé začínají užívat denní multivitaminy v době, kdy už se u nich objeví závažné onemocnění.

Prodej multivitaminů je byznys, zdraví ale moc neposílí

Multivitaminové doplňky stravy přitom užívají nemalé počty lidí především v rozvinutých zemích. Téměř polovina dospělých v Británii užívá multivitaminy nebo doplňky stravy jednou týdně nebo častěji. Ve Spojených státech užívá multivitaminy třetina dospělých v domnění, že si posílí zdraví a předejdou rozvoji nemocí. Hodnota celosvětového trhu s těmito doplňky se odhaduje na desítky miliard dolarů ročně.

Závěry analýzy 400 tisíc osob o účincích multivitaminů:
  • Multivitaminové doplňky nesnižují riziko úmrtí.
  • Lidé užívající multivitaminové doplňky vykázali mírně vyšší riziko úmrtnosti než ti, kteří je neužívali.
  • Multivitaminy užívá každý třetí dospělý v USA, jejich přínos pro zdraví ale není doložený.

Kloubní výživy se dobře prodávají, ale často uživatele i klamou

Zatímco například přirozené potravinové zdroje betakarotenu, jako jsou hrášek, špenát, mrkev, meruňky či broskve, ochraňují organismus před rakovinou, doplňky stravy s betakarotenem mohou podle výzkumníků naopak zvyšovat riziko rakoviny plic a srdečních onemocnění. Což naznačuje, že v doplňcích stravy chybí důležité složky.

Železo, které se přidává do mnoha multivitaminů, může podle vědců zase vést k jeho nadbytku v těle. A zvýšit tak riziko kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky a demence.

Multivitaminy život neprodlužují, lepší jsou vitaminy

Doktor Neal Barnard z Univerzity George Washingtona uvedl, že vitaminy jsou pro zdraví užitečné ve specifických případech. V minulosti například zachraňoval námořníky před kurdějemi vitamin C. Proto na moře vyráželi vždy jen se sudy s nakládaným zelím.

Betakaroten, vitaminy C a E a zinek zřejmě zpomalují věkem podmíněnou makulární degeneraci. To je onemocnění, které oslabuje zrak a často vede až k jeho ztrátě převážně u seniorních lidí.

SZÚ upozorňuje na účinky kurkumy v doplňcích stravy

Platí také, že vitaminy mohou být prospěšné, aniž by snižovaly riziko předčasného úmrtí. Předběžná studie z roku 2022 prokázala, že multivitaminy mohou zpomalit pokles kognitivních funkcí ve stáří. K doložení tvrzení ale je zapotřebí dalšího výzkumu.

Přesto všechno „multivitaminy ale příliš slibují“, říká doktor Barnard.

„Hlavní je, že multivitaminy nepomáhají. Vědecké poznatky nejsou k dispozici,“ dodal.

Místo užívání multivitaminů doktor Barnard doporučuje lidem jíst zdravé potraviny, které poskytují organismu přirozené a zdraví prospěšné živiny. Stejně tak i vlákninu. Mnohé z nich navíc omezují nasycené tuky a cholesterol.

–RED/ČTK–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here