Asistentů pedagoga přibývá. MŠMT chce změnu

0
23089
asistentu_pedagoga
Foto: Pixabay.com

Asistentů pedagoga ve školách přibývá neúměrně k počtu znevýhodněných dětí. K 1. lednu 2022 jich ve školských zařízeních působilo 17 545, tedy asi o 31 procent víc než v roce 2019. Tři čtvrtiny jich působí v základních školách.

Vyplývá to ze statistik, které včera [18.10.] na konferenci v Praze představil ředitel odboru základního vzdělávání na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy ČR [MŠMT] Michal Černý. Resort podle něj připravuje změnu ve financování asistentů, která by v případě schválení platila od ledna 2024.

Počty asistentů pedagoga se podle Černého od roku 2019 zvýšily z 12 032 na letošních 17 545. Zatímco v roce 2019 na českých základních školách působilo 9 248 asistentů, letos k 1. lednu už jich bylo 13 142. V mateřských školách pracuje asi pětina celkového množství těchto pracovníků. Nejméně asistentů vykazují střední školy. Letos jich tam MŠMT ČR evidovalo 522. Na začátku roku 2019 to bylo asi o sto lidí méně.

MŠMT chystá změny ve financování asistentů pedagoga

Ministerstvo aktuálně chystá úpravu financování asistentů. Tou chce podle Černého docílit stabilizace jejich počtu do budoucna.

„Naší snahou je, aby nedošlo ke snížení, ale ani k razantnímu navýšení počtu asistentů, protože počet asistentů roste, aniž by každý rok stejně výrazně rostl počet znevýhodněných dětí ve školách,“ řekl.

Jaroslav Matýs: Všichni byli najednou autisté!

Podle připravovaného návrhu získá škola nárok jen na určitý počet asistentů pedagoga. Svou roli při stanovení konkrétního počtu bude podle něj hrát mimo jiné množství tříd ve škole a jejich naplněnost. Základní školy s početnějšími třídami budou moci z peněz od státu zaplatit víc asistentů. Při výpočtu nároku na ně se podle Černého bude zohledňovat rovněž počet školáků, kteří mají problémy se vzděláváním. Asistent by podle stávajících záměrů MŠMT měl být téměř v každé třídě, kde se učí dítě se závažnými poruchami učení, s poruchami chování či dítě s postižením, shrnul Černý.

Než dítě přijme dětský psychiatr, uběhne i půl roku

Na přípravu změn ve financování asistentů upozornil v září spolek Učitelská platforma. Podle něj by změna mohla poškodit školy s větším počtem handicapovaných dětí. Mluvčí MŠMT ČR Aneta Lednová řekla, že resort návrh postupně upravuje tak, aby více zohlednil i množství dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách.

Jak ve třídách fungují asistenti pedagoga

Podle vyhlášky o společném vzdělávání znevýhodněných a nadaných s ostatními ve školách má asistent pedagoga podporovat učitele při výuce. Zároveň vede žáky k samostatnosti a zapojení do činnosti. Asistent by měl pracovat s žáky podle potřeby a pokynů pedagoga, kterému pomáhá.

Deprese děti přivádí i k sebevraždě, chybí pomoc

Asistent se přiděluje ke konkrétním žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Podle Černého stávající postup školám přináší velkou administrativní zátěž. Navíc kvůli časové omezenosti pozice ve škole asistenti pociťují v práci nejistotu. Nově by se měli asistenti využívat ve výuce podle aktuálních potřeb žáků. Chystané změny v systému financování přinesou i sjednocení a zlepšení pracovních podmínek, dodal Černý.

–ČTK/RED–

Aktualizace: Novinka je, že o peníze pro ukrajinské asistenty pedagoga v září požádalo 752 mateřských, základních a středních škol, které navštěvuje celkem 18 214 ukrajinských žáků. Školy na platy a další výdaje spojené s prací ukrajinských asistentů dostanou od státu více než 110 milionů korun. Peníze by měly školy obdržet do 30. listopadu. Vyplývá to z materiálu MŠMT ČR a ze statistik ředitele odboru základního vzdělávání na MŠMT ČR Michala Černého. V ČR je podle statistik ministerstva zhruba 10 900 mateřských, základních a středních škol.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here