Lékárny na internetu: Na Heurece vede Dr. Max, následuje Benu

0
321
Lekarny
Foto: Redakce Zdravé Zprávy

Sekce Zdraví hraje stále důležitější roli v tuzemských e-shopech i ve srovnávačích cen na internetu. Skrývají se za ní hlavně velké tuzemské lékárny. Některé srovnávače ji inzerují samostatně, jiné Zdraví spojují s drogerií a kosmetikou. 

Na internetovém srovnávači Zboží.cz oddělují v základní nabídce lékárenské zboží od kosmetiky a drogerie. V základním menu Zboží.cz je sekce Zdraví na dvanáctém místě v pořadí. Před ní je záložka Počítače a Oblečení a móda [8. místo] a Kosmetika a drogerie [9. místo]. Před Kosmetikou a drogerií je záložka Auto-moto a Dětské zboží. Za sekcí Zdraví následují Foto a Potraviny a nápoje.

Avšak zatímco sekce Kosmetika a drogerie má jen tři podrubriky – kosmetika, parfémy, drogerie, sekce Zdraví jich má hned dvanáct. Mimo léků, doplňků stravy, zdravotnických pomůcek a přístrojů nabízí i masáže, léčivé a dekorační kameny nebo solária.

O poznání jinak si stojí sekce Zdraví a lékárenský sortiment na internetovém srovnávači cen Heureka. Na něm slučují lékárenské zboží s drogerií i kosmetikou do jedné záložky Zdraví a Kosmetika. Ta už ale zaujímá čtvrté místo v hlavním menu.

Vynecháme-li „tipy“, předchází jí – Elektronika, Dům a zahrada a Bílé zboží. Samostatnou nabídku drogerie Heureka nemá. Například zubní pasty její uživatel najde v sekci Zdraví a kosmetika, čističe odpadů nebo mycí prostředky pak v sekci Dům a zahrada.

Co určuje řazení sekcí na Heurece

Podle výkonného ředitele Heureka CZ/SK Jana Mayera řazení zboží na srovnávačích cen odpovídá zájmu kupujících. Přičemž letošním trendem je, že lidé online stále více nakupují zboží z kategorií, které nemají tak vysokou hodnotu, jako je například nová lednice nebo počítač, ale kupují se pravidelně.

„Typickým příkladem mohou být prací prášky nebo přípravky na pleť,“ vysvětlil na ekonomickém serveru FinTag Jan Mayer.

[Zdroj: Heureka]

Jeho slova potvrzují data Heureky o prodejích za první tři čtvrtletí letošního roku. Na výsluní online nákupů se dostalo zboží právě z lékáren a drogerií. Často jde o přípravky do myčky [meziroční růst prodejů +44 %], prášky a gely na praní [+27 %], deodoranty [+15 %], opalovací krémy [+14 %], ale i doplňky stravy [+13 %].

„To potvrzuje, že i u zboží, které nestojí řádově tisíce korun, lidé řeší cenu a chtějí ho nakoupit co nejvýhodněji,” říká Mayer.

Lékárny: Co lze zjistit na Heurece

Redakce Zdravé Zprávy chtěla o trendech v online prodejích především lékárenského zboží vědět více. S doplňujícími otázkami se proto obrátila na mluvčí Heureka Lucii Dlouhou i šéfa komunikace společnosti Martina Žabku. I přes počáteční přísliby, e-mailové i telefonní ujištění, že otázky zodpoví, ani jeden z nich dosud na položené dotazy neodpověděl. Pokud v Heurece ale nefunguje oddělení styku s veřejností, pak samotný srovnávač cen funguje i navzdory této skutečnosti. A přímo na něm už se dají zjistit nějaké bližší informace o online nabídce českých lékáren.

Uvedené údaje vycházejí z průzkumu 5.11. 2023. Tak například mezi takzvané Top produkty srovnávač řadí jako první lék Rowachol. Jde o přípravek na léčbu onemocnění jater, žlučníku a žlučových cest, včetně rozpouštění žlučových kamenů.

Jako druhý produkt lidem Heureka nabízí kratom, to za bez koruny tisíc korun. U něj ale uvádí, že jde o sponzorovanou, tedy placenou nabídku. Skutečnost je, že po zbytek dne oblíbenou stimulační látku především u české mládeže vystřídala kloubová výživa Alavis Maxima Triple Blend Extra Silný 700 g.

Povolený ale regulovaný kratom drogovou turistiku nerozjede

Na třetím místě srovnávač nabízí Acon Biotech Hangzhou Flowflex SARS-CoV-2 Antigen Rapid Test [1 ks]. Cena se pohybuje od 16 do 75 korun. Doprava začíná na 60 korunách a končí na 130 korunách.

Heureka test na covid-19 inzeruje jako TOP 1 produkt stejně jako mnoho dalších produktů. Ty, jak uvádí, vybírá automaticky podle recenzí uživatelů, zájmu o produkt a prodejů. Tomu odpovídá 171 recenzí u covidového testu. S ním většina kupujících vyjadřuje spokojenost stejně jako s online lékárnou, kde test nakoupila. Někdy ale jdou pozitivní hodnocení nad rámec toho, co by jeden u testu na covid očekával.

„Není co vytknout. Super. Příjemně se nosí a dobře se v něm dýchá,“ uvádí ověřená zákaznice Heureky Marie, která test zakoupila v OnlineMedical.

Nabídka paralenu a další top obsah

Pokud si chceme udělat obrázek o tom, kolik lékáren a za jaké ceny nabízí produkty na srovnávači, můžeme využít srovnání nabídky Paralenu 500. Jde o položku s označením TOP 31 produkt. Na Heurece ho k 5.11. nabízeli prodejci za 41 až 66 korun.

V tomto ohledu srovnávač nabízí i historii vývoje ceny léku. Zatímco ještě v květnu 2015 činila průměrná cena Paralenu 33 korun a minimální 30 Kč, dnes je jeho průměrná cena 70 Kč a minimální 40 korun.

Krebs: Léky mají být dostupné všem lékárnám a všem pacientům

Zajímavé je i takzvané Doporučení srovnávače, které na stránce jako první nabízí nákup léku u čtyř lékáren – Zdravotal, Alphega lékárna, Lékárna Ave a e-lekarnik.cz. To přesto, že vůbec nejlevněji nabízí tento lék BB lékárna, která za něj chce 40 korun. To je o korunu méně, než žádá Zdravotal [41 Kč].

Ceny dalších doporučených lékáren jsou pak o poznání méně konkurenceschopné. Heurekou doporučená Alphega lékárna chce za lék 49 korun. Za nižší nebo stejnou cenu ho ale nabízí celkem 23 dalších lékáren. Doporučená lékárna Ave prodává lék za 51 korun. Stejnou cenu požaduje dalších pět lékáren.

Jmenované doporučené lékárny jsou zastoupeny v různých poměrech, ale vždy téměř alespoň jedna z nich, i v dalším doporučení u dalších desítek typů Paralenu. Což je při 66 nabídkách lékáren slušný výkon.

Jak jsou na Heurece hodnoceny lékárny

Heureka svá doporučení na stránkách vysvětluje takto: „Do boxu doporučených obchodů se mohou dostat pouze prodejci s certifikátem Ověřeno zákazníky, kteří nabízí vyšší cenu za proklik do obchodu. Následné řazení obchodů probíhá dle nabídnuté částky za proklik, ceny produktu, skladovosti a počtu recenzí.“

20 TOP e-shopů v ČR [CzechCrunch/BizMachien]

Co se týče počtu recenzí ověřených zákazníků, 5. listopadu na Heurece vedly:

  • Lékárny Dr. Max. Ty měly přes 102 014 recenzí. Pozitivních bylo 97 740 a negativních 4 167. 98 % zákazníků Dr. Max doporučuje.
  • Lékárny Benu měly 98 316 recenzí ověřených zákazníky. Pozitivních bylo 95 273, negativních 3 017. 98 % zákazníků Benu doporučuje.
  • Lékárna.cz měla 89 882 recenzí. Pozitivních bylo 87 564, negativních 2 318. 97 % zákazníků lékárnu doporučuje.
  • Lékárny Pilulka s 55 906 recenzemi ověřených zákazníků. 51 680 jich bylo pozitivních, 4 142 negativních. 91 % zákazníků lékárny doporučuje.

Ještě zajímavější údaj přináší srovnávač o další lékárně, kterou si lidé ale spojují hlavně s parfémy a kosmetikou. Jde o společnost Notino. Ta má 262 798 recenzí a společnost doporučuje 97 preocent zákazníků. Tu ale žebříček TOP 20 e-shopů [viz výše] řadí do skupiny Drogerie a kosmetika.

Z lékáren je v první 20 na “prvním” 16. místě Dr. Max. Za ním je na 18. místě Pilulka, na 19. místě Lékárna.cz a na 21. místě Benu lékárna. Nutno dodat, že uvedený žebříček odpovídá obratům lékárenských sítí. V jiných srovnáních se za lékárnami Dr. Max umísťují lékárny Benu. A už jen pro ilustraci: Heurekou doporučená Alphega Lékárna má 1 405 recenzí od ověřených zákazníků.

Největší lékárny a partnerství na Heurece

Heureka celkově nabízí přes 29 000 000 produktů z 38 100 internetových obchodů. Z dat srovnávače vyplývá, že k 5.11. v tomto čísle bylo 35 573 nabídek doplňků stravy a 1 980 volně prodejných léků. Avšak kategorie léků, vitamínů a potravinových doplňků celkově zahrnovala 57 171 položek.

Sekce Zdravotní potřeby obsahovala 33 243 položek a zdravotní technika 5 764 položek. Významná položka je i oční optika, která zahrnovala 32 009 položek. Takzvaná sportovní medicína obsahovala 7 292 položek.

Největší lékárenské e-shopy v ČR

[Zdroj: CzechCrunch/BizMachien]

U volně prodejných léků srovnávač nabízí i možnosti debat nad jejich účinky. Partnerem sekce je Lékarna.cz, která, jak Heureka uvádí, odpovídá na otázky diskutujících. Příliš živo v diskuzi ale není. Na deset položených otázek přišly jen dvě odpovědi. Přičemž poslední položená otázka je z roku 2020. I tato otázka už byla uzavřena, píše Heureka. Jelikož na ni nikdo během posledních 90 dnů neodpověděl. Heureka přesto klienty nabádá.

„Pokud se chcete zeptat na něco dalšího, položte novou otázku. Ptejte se na cokoliv, co Vás zajímá ohledně sekce Volně prodejné léky. Zkušení uživatelé Vám rádi poradí či pomohou. Nebojte se zeptat!“ Kdo se chce zeptat, musí uvést i své jméno a e-mail.

Lidé se po covidu vracejí do kamenných lékáren

Podle dat analytické společnosti IQVIA tržby za volně prodejné léky loni meziročně vzrostly o dvanáct procent na 32 miliard Kč. Na trhu volně prodejných léků patřily k nejprodávanější kategorii tradičně léky proti nachlazení.

Podíl na celkovém prodeji léků loni opět zvýšily i internetové lékárny, které si aktuálně drží zhruba čtrnáctiprocentní podíl. Nicméně ve srovnání s předchozími roky tempo růstu online prodejů v segmentu lékárenství loni významně zpomalilo.

Tržby za léky na předpis loni vzrostly o 6 %, bez receptu o 12 %

„Zatímco v předchozích covidových letech jsme mohli sledovat velmi dynamický růst internetových prodejů, který dosahoval i 50% posílení, v roce 2022 došlo ke zpomalení růstu na 14 procent,“ uvedl produktový ředitel IQVIA ČR a Slovensko Ondřej Frič.

Jeho slovům se nelze co divit. Covid akceleroval online prodeje hlavně v lékárenství. Avšak lidé se po pandemii nejen podle dat IQVIA znovu vrací pro své léky do kamenných lékáren. To přesto, že se online nákupy i výdeje léků a lékárenského sortimentu bez předpisu i při porovnávání cen stávají stále rozšířenější. Jedním z důvodů je i to, že jen loni léky zdražily zhruba o deset procent.

Daniel Tácha

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here