Ministr Válek se mýlí. Prodej Budvaru k abstinenci nevede

2
995
budvaru
Žehnání speciální várky světlého ležáku Budějovického Budvaru Vlastimilem Kročilem, biskupem českobudějovickým. Výtěžek z prodeje putuje Diecézní charitě České Budějovice. / Foto: Budvar

Spotřeba alkoholu se v Česku desítky let výrazně nemění. A tento trend by zřejmě neovlivnil ani prodej státního Budějovického Budvaru, jak naznačil ministr zdravotnictví Vlastimil Válek [TOP 09]. Namístě je spíše změna v opatřeních.

Předsednictvo strany TOP 09, jíž aktuální předvolební preference nedávají šanci dostat se do Poslanecké sněmovny, zasedlo k jednání toto úterý [14.6.]. Po diskuzích schválilo usnesení, v němž v zájmu konsolidace veřejných financí navrhlo prodej státního majetku.

„Kromě nezanedbatelných příjmů pro stát se tím otevře prostor na větší soustředění státu na hlavní činnosti, jejichž kvalitní plnění od něj občané očekávají,“ uvedli zástupci TOP 09.

Hvězdy září v reklamách na alkohol. Lékaři kroutí hlavou

Předsedkyně strany Markéta Adamová Pekarová už byla o něco konkrétnější. Řekla, že není jediný racionální důvod, aby stát vlastnil pivovar Budějovický Budvar. Na sociálních sítích se následně přidal i její stranický kolega ministr zdravotnictví Vlastimil Válek. Podle něj by prodej státního pivovaru byl spolu se zlepšením stavu veřejných financí i dobrý signál směrem k české společnosti, která dlouhodobě patří k největším pijanům alkoholu v EU.

„Právo várečné bylo jednou z nejvýznamnějších středověkých výsad v královských městech. V jednadvacátém století již není nutné, aby stát vlastnil pivovar. Pomůže to veřejným financím a optikou ministerstva zdravotnictví jde o důležitou symboliku v zemi s enormní spotřebou alkoholu,“ argumentoval ministr Vlastimil Válek.

Dál žijeme na dluh, říká Jan Pavel z Národní rozpočtové rady

Tím ale zaskočil nejednoho z odborníků, kteří dlouhodobě volají po omezení dostupnosti alkoholu, zvýšení jeho zdanění a omezení reklamy na něj v Česku. Podle nich prodej státního majetku z důvodu látání děr státního rozpočtu, totiž vůbec není tím pravým opatřením, které povede ke snížení konzumace alkoholických nápojů.

Alkohol v pivu a vínu se vůbec nedaní, říká Karel Nešpor

„Je obtížné provádět zdravotní prevenci u lidí, kteří jsou od útlého dětství soustavně obelháváni reklamou na alkohol,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro ZdraveZpravy.cz  například psychiatr a emeritní primář Psychiatrické nemocnice Bohnice Karel Nešpor.

V něm upozornil i na to, že i když se v Česku zvyšuje spotřební daň na tvrdý alkohol, kolem zdanění alkoholu v pivu a vínu se jenom opatrně našlapuje.

„Přitom se většina 100% alkoholu vypije právě ve formě piva a vína,“ dodal.

Karel Nešpor: Alkohol v pivu se nedaní. A to je chyba

Na otázku, proč Češi patří k největším evropským pijanům, pak uvedl: „Důvody jsou jasné. Je to nízká cena, v rozporu se zákonem vysoká dostupnost a agresivní reklama často zaměřená na mládež.“

Podle statistik Státního zdravotního ústavu [SZÚ] se spotřeba alkoholu v Česku léta příliš nemění. A stejně tak se nemění ani přístup orgánů, které mají v rukou nástroje pro jeho přísnější regulaci. Vysoká spotřeba alkoholu v Česku je tak dána spíše jeho širokou dostupností, která je navíc podpořena všudypřítomnou reklamou na alkohol.

Bezbřehá dostupnost alkoholu v ČR nikoho netrápí

Výsledek? Podle aktuálního šetření SZÚ činila v roce 2021 v Česku průměrná roční spotřeba čistého alkoholu zhruba sedm litrů na osobu.

„Průměrnou roční spotřebu na osobu lze na základě dat z dotazníkového šetření odhadnout na skoro sedm litrů čistého alkoholu, respektive přes osm litrů, pokud do výpočtu nezahrneme abstinenty,“ říká vedoucí Centra podpory veřejného zdraví SZÚ Marie Nejedlá.

A příznivější zjištění nepřinášejí ani data o takzvaném binge drinking, neboli pití nadměrných dávek alkoholu při jedné příležitosti. Týdně nebo častěji vypije nadměrné množství alkoholu skoro dvanáct procent české populace. Denně nebo obden u nás alkohol pije 15,4 % dotázaných. Proti předchozímu roku jde o pokles o 4,4 procentního bodu.

Prodej Budvaru ano, regulace reklamy na alkohol už ne

Na to, že je situace kritická, upozorňuje i vedoucí Centra veřejného zdraví se zaměřením na alkohol při Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN Miroslav Barták.

„Je tady alkohol všeobecně společensky tolerovaný, je vysoce dostupný a je v podstatě laciný. A to vede, především ta vysoká společenská tolerance, k tomu, že ta vysoká spotřeba alkoholu je relativně stabilní a nijak dramaticky se nemění,“ vysvětlil v nedávném rozhovoru pro ZdraveZpravy.cz.

M. Barták: Jsem pro tvrdší regulaci reklamy na alkohol

Podle něj máme dvě možnosti, jak dosáhnout snížení spotřeby alkoholu. Ta první je formování zdravého životního stylu, a tedy svobodného rozhodnutí o snížení konzumace alkoholu. K tomu jsou třeba dostupné informace, a především i růst zdravotní gramotnosti. Tu druhou možnost má pak v rukou stát prostřednictvím regulací, jako jsou omezování dostupnosti alkoholu, působení na jeho cenu, omezování reklamy a snižování jeho společenské přijatelnosti.

Na problematiku alkoholu upozorňuje i WHO

Jsou tu i další problémy. Na jeden z těch nejaktuálnějších nedávno upozornili zástupci Světové zdravotnické organizace [WHO]. Totiž na neregulovanou reklamu na alkohol v online prostředí, která cílí převážně na mladé lidi. I proto vyzvali jednotlivé vlády, aby tento trend co nejdříve zastavily. A to nejen v propagaci alkoholu, ale i jeho široké dostupnosti.

WHO upozornila na potíž u reklam výrobců alkoholu

Příkladem pak uvádějí skandinávské země, ve kterých tamní vlády drasticky omezují reklamu na alkohol stejně jako jeho distribuci.

„Navzdory jasným zdravotním rizikům je kontrola marketingu spojeného s alkoholem mnohem slabší než u jiných psychotropních látek. Lepší, dobře vymáhaná a důslednější regulace alkoholového marketingu by zachránila či zlepšila životy mladých lidí na celém světě,“ uvedl šéf WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Veronika Táchová

2 KOMENTÁŘE

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here