ÚZIS potvrzuje potíže se stažením očkovacích certifikatů

0
59
ockovacich_certifikatu
Ilustrace: Pixabay.com

Při potížích se stažením očkovacích certifikátů dokládajících bezinfekčnost na covid-19 se mají lidé zprvu obrátit na očkovací či testovací místo. Řekl to zástupce ředitele Ústavu zdravotnických informací a statistiky [ÚZIS] pro IT Milan Blaha.

„Nejčastější problémy jsou ve špatných kontaktních údajích. Další případ je, že poskytovatel nahlásí pacientům výsledek pod špatným rodným číslem, respektive číslem pojištěnce,“ vysvětlil, co naočkovaným lidem často brání v úspěšném stažení certifikátu.

ÚZIS kontaktují s žádostí o pomoc stovky lidí denně. Certifikáty je možné z webu ÚZIS stahovat od 1. června, dosud jich bylo vytvořeno 6,5 milionu. Certifikát si zájemci stáhnou i prostřednictvím aplikace Tečka, která dokládá bezinfekčnost na covid-19 s pomocí QR kódu. Aplikace je dostupná pro chytré telefony s operačními systémy iOS a Android. Do Tečky lze nahrát i vícero certifikátů.

Aplikace Tečka i čTečka pomůžou doma i v zahraničí

K přečtení QR kódu pak slouží aplikace čTečka. Certifikáty i aplikace si vzájemně umí přečíst všechny země Evropské unie. Používají se proto i na cestách. Pravidla o tom, jak dlouho platí negativní test či zda stačí očkování jednou dávkou, si stanoví jednotlivé země.

Jak postupovat při potížích u očkovacích certifikátů

Lidé, kteří mají problém si stáhnout certifikát, by se podle Blahy měli nejdříve obrátit na toho, kdo jim zajistil test nebo podal vakcínu.

„My nemůžeme na centrální úrovni řešit to, co poskytovatel nahlásil,“ vysvětlil.

Ověřit zadané údaje v systému může podle něj také linka 1221. Na ní se může volající dozvědět, který jeho údaj je chybný a opravu pak řešit s očkovacím nebo testovacím místem. Nejde však počítat s tím, že se informace o očkování v systému propíše okamžitě.

„Trvá nějakou dobu, než je výsledek zpracován. To znamená netelefonovat hned, pokud ho tam nevidím, ale počkat třeba dvě, tři hodiny, potom to začít řešit,“ dodal s tím, že pokud to nespěchá, lze při problémech u očkovacích certifikátů napsat na ÚZIS i e-mail.

Chytrá karanténa dokáže být někdy i pěkně hloupá

Lidé si mohou elektronický certifikát stáhnout z webu nebo ho i vytisknout. Obsahuje údaje o tom, kdy byli očkovaní, kdy měli negativní test nebo jestli a v jakém termínu prodělali infekci covid-19. Nahrát si ho mohou také do mobilní aplikace Tečka, která zobrazuje červenou či zelenou barvou, zda je test platný nebo od očkování druhou dávkou uběhly potřebné dva týdny.

Kdy je certifikát potřeba

Druhá možnost, jak si stáhnout certifikát, je s pomocí již zmíněné aplikace Tečka. Ta je propojena s databází Ústavu zdravotnických informací a statistiky. Data z certifikátu pravidelně aktualizuje o nové výsledky testů či o druhou dávku očkování proti covidu-19.

Po očkování se uznává plná ochrana [bezinfekčnost] dva týdny po druhé dávce nebo první u jednodávkové vakcíny Janssen. Po prodělání nákazy jsou lidé bezinfekční půl roku. Podle současných podmínek platí negativní antigenní test 72 hodin, PCR test pak sedm dní.

Prokazování bezinfekčnosti se vrací k původní verzi

Bezinfekčnost se v Česku prokazuje například při návštěvách památek, bazénů, divadel, koncertů, hromadných akcí a všude ve službách. Předložit dokument je třeba také při ubytování. V restauraci ho sice nekontrolují, host by ho měl mít pro případnou kontrolu.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here