BESIP radí, jak na dlouhé cesty autem v letních měsících

0
243
BESIP
Ilustrační foto: Pixabay.com

Letní cestování s sebou přináší i větší nehodovost. Mohou za to dlouhé cesty na dovolené, vysoké teploty a hustý provoz na silnicích. BESIP, který spadá pod Ministerstvo dopravy ČR [MD ČR], radí, jak dlouhé a náročné jízdy zvládnout.

„V období od ledna do května zemřelo na našich silnicích 173 lidí a dalších 563 jich bylo těžce zraněno,” konstatuje úvodem vedoucí oddělení BESIP MD ČR Tomáš Neřold.

I když je počet usmrcených osob na silnicích o tři nižší než ve stejném období loni, bilance fatálních nehod za letošních prvních pět měsíců je téměř o čtvrtinu vyšší, než předpokládala Strategie BESIP. Avšak blíží se prázdniny a čas dovolených, kdy jde z hlediska dopravních nehod o rizikové období roku.

„Letní prázdniny jsou obdobím roku, během kterého je dle dlouhodobých statistik usmrcena a těžce zraněna pětina všech obětí dopravních nehod,“ potvrzuje Neřold.

BESIP: Únava je hlavní riziko dlouhých letních cest

Za loňský rok došlo na našich silnicích k 1 044 nehodám v důsledku únavy, usnutí řidiče či náhlé fyzické indispozice. Při těchto nehodách došlo k 15 úmrtím, 34 těžkým zraněním a
669 lehkým zraněním. Během loňského července a srpna řidiči z těchto příčin způsobili 221 nehod. Při nich dva lidé zemřeli, osm jich bylo těžce zraněno a 143 bylo zraněno lehce.

Nejčastěji na řidiče přichází únava mezi 1. a 3. hodinou ranní. Méně známým faktem je, že kritickým časem je také odpoledne mezi 14. a 16. hodinou. Nejkritičtější je potom poslední pětina trasy, kdy řidiči ztratí přirozenou ostražitost. Při dopravních nehodách způsobených únavou dochází velmi často ke značné ztrátě kontroly. Právě ta způsobí neúmyslnou změnu směru jízdy vozidla a absenci brzdné reakce.

„Cítíte-li bolest v zádech, strnulost, bolení nohou, pálení očí, zavírání očí nebo bolení hlavy, či dokonce mžikové vysazení – mikrospánek, pak už je skoro pozdě. Zastavte okamžitě na
nejbližším odpočívadle a zacvičte si. V noci se pokuste alespoň na krátkou dobu zdřímnout,” radí Tomáš Neřold.

Přestávky v jízdě je podle něj vhodné udělat vždy po zhruba dvou hodinách, nejdéle rozhodně po 3,5 hodinách řízení. Podle jeho názoru by měl být spolujezdec oporou řidiče.

„Rozhodně by neměl cestu prospat. Měl by pomoci s kontrolou cesty v navigaci, vyhledáváním odpočívadel, starostí o děti či zvířata a podobně,” dodává expert BESIPu.

Udržujte bezpečnou vzdálenost od vozidel

Důležitá při delších cestách autem není pouze prevence únavy, ale i bezpečnosti samotné jízdy. K ní patří dodržování bezpečných odstupů od vozidel. To proto, že ty poskytnou prostor k reakci na nečekané situace. Mnoho rizikových situací tak může řidič v pořádku zvládnout, ale musí k tomu mít dostatek času a prostoru.

„Odstup se kvůli různým rychlostem neměří v metrech, ale právě v čase,” vysvětluje Tomáš Neřold a přidává radu, jak čas změřit: „Sledujte, kdy vozidlo před vámi mine nějaký pevný bod. To je třeba dopravní značka, patník nebo strom. A počítejte, za jak dlouho k němu dojedete vy. Musí to být alespoň dvě vteřiny.”

Létat se psem není nemožné. Něco to ale stojí a má to svá pravidla

To je podle něj optimální čas, který řidič potřebuje na to, aby stihl zareagovat včas na nečekanou situaci, včas zpomalil nebo zastavil. Orientovat se může i podle toho, že směrové sloupky, patníky jsou od sebe na rovném úseku silnice nebo dálnice vzdálené 50 metrů. Což je bezpečný odstup při rychlosti přibližně 90 km/h.

Nepozornost za volantem jako další riziko dlouhých cest

Loni zemřelo na českých silnicích 59 osob, 196 jich bylo těžce zraněno a dalších 2 931 jich bylo zraněno lehce, z toho důvodu, že se řidič plně nevěnoval řízení. A jen za období loňského července a srpna došlo kvůli nepozornosti za volantem k 2 981 nehodám. Při nich čtyři osoby zemřely, 40 jich bylo těžce zraněno a dalších 655 bylo zraněno lehce.

„Řidiči, obzvláště při delších jízdách, po určité době ztrácí ostražitost a nevěnují řízení plnou pozornost,” říká v této souvislosti Neřold.

Říjnová akce BESIP ukázala, jak se dělá prevence

Podle něj v tomto ohledu je i není dobrá zpráva, že během minulých let došlo k dílčímu poklesu těchto nehod a v roce 2022 jen k jejich mírnému navýšení. Důvodem ale bylo omezení dopravy kvůli pandemii covidu.

„Počet nehod však ukazuje, že řidiči riziko spojené s nevěnováním se řízení stále dostatečně nevnímají. Při cestách autem je opravdu základním předpokladem pro bezpečné dojetí do cíle plné věnování se řízení,” uzavírá expert BESIPu.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here