MPSV: Manuálně řeší ÚP ČR asi jen 2 % online žádostí o dávky

0
342
NKU
Foto: Redakce Zdravé Zprávy

S výsledky a prezentací šetření Nejvyššího kontrolního úřadu [NKÚ] zaměřeného na IT systémy Ministerstva práce a sociálních věcí ČR [MPSV] vedení ministerstva nesouhlasí. Podle něj úředníci data ručně nepřepisují, jak uvedl NKÚ.

A i důchody už se odbavují v zákonné lhůtě, tvrdí zástupci MPSV. Ti na dnes [9.9.] zveřejněnou zprávu k výsledkům kontroly NKÚ na MPSV, která se zaměřila na efektivitu využívání peněz na digitalizaci resortem spravovaných systémů, okamžitě zareagovali.  Podle MPSV je vydaná tisková zpráva NKÚ v klíčových částech v rozporu s jeho vlastními závěry uvedenými v Kontrolním protokolu.

„S těmito zjištěními důrazně nesouhlasíme. Nepovažujeme je za odborně zpracované,“ shrnuje svůj postoj k závěrům šetření NKÚ, které se zaměřilo na digitalizaci informačních systémů, MPSV.

Ve zprávě NKÚ upozorňuje na to, že úředníci i v online přijatých žádostech o některé sociální dávky v aplikaci Jenda kontrolují, hledají, ověřují a dopisují některé údaje do jiných IT systémů manuálně. To proto, že nejsou dané systémy propojené.

Výsledky nynějšího vedení nespadají do období kontroly

Dále NKÚ upozorňuje, že resort dodavatele aplikace Jenda nesoutěžil ve veřejné zakázce. A dále třeba na to, že i loni se Česká správa sociálního zabezpečení [ČSSZ] zpožďovala ve vyřizování žádostí o starobní důchody. Ty má odbavit podle zákona do 90 dnů.

„Zákonná lhůta pro vyřízení žádosti je 90 dnů. Tuto lhůtu ČSSZ v 1. až 3. čtvrtletí 2023 překročila u 79 % žádostí,“ uvedl NKÚ s tím, že současný informační systém [IS] neumožňuje efektivní digitalizaci.

Na provoz a rozvoj stávajícího IS pro zpracování důchodů přitom vynaložila ČSSZ v posledních pěti letech celkem 701,5 mil. Kč.

S digitalizací MPSV to není tak horké. Data se přepisují i ručně, zjistil NKÚ

Se zmíněnými výtkami MPSV ale nesouhlasí. A ve své tiskové zprávě podává i vysvětlení. V něm předně upozorňuje, že k výraznému posunu v digitalizaci MPSV spravovaných informačních systémů došlo na konci období, které NKÚ kontroloval. Ten se při kontrole zaměřil na období 2018-2023.

„Valná většina výsledků práce současného vedení ministerstva tedy ani nebyla předmětem této kontrolní akce,“ reaguje na závěry kontrolního šetření resort.

Vedení ministerstva se ohrazuje především proti tvrzení, že lidé na úřadech práce nebo sociální správě přenášejí data o klientech, žadatelích o dávky částečně i manuálně. To kvůli nekompatibilitě užívaných IT systémů. Podle MPSV u online spravovaných dávek při jejich zpracování nedochází k tištění a ani přepisování dokumentů. Výjimku tvoří podle něj jen okrajové situace.

„Těch jsou asi dvě procenta a náklady na automatizaci těchto úloh by převýšily přínosy,“ vysvětluje s tím, že v říjnu příštího roku se počítá s tím, že přes Jednu budou moci lidé podávat až 90 procent nejčastějších žádostí.

MPSV nesouhlasí i se zpochybněním tendru

K aplikaci Jenda a kritice NKÚ za to, že na něj úřad nevypsal výběrové řízení, a tím porušil zákon o zadávání veřejných zakázek, MPSV dále uvádí, že aplikace vznikla jako soubor digitálních kanálů ke stávajícím systémům pro výplatu nepojistných sociálních dávek.

„Toto rozšíření bylo zcela nezbytné zejména z důvodu energetické, inflační a humanitární krize, které způsobily extrémní nárůst počtu žádostí o dávky. A důsledku i enormní tlak na pobočkovou síť ÚP ČR,“ vysvětluje, proč nedošlo k vypsání veřejné soutěže na zhotovitele webové aplikace MPSV.

Elektronicky se od příštího roku vyřídí mateřská, otcovská i ošetřovné

Stejně tak nesouhlasí s tvrzením, že se ČSSZ zpožďuje ve vyřizování starobních penzí. Situace v oblasti důchodové agendy je podle resortu stabilizovaná. A důchody se odbavují v zákonných lhůtách. To znamená do 90 dnů od podání žádosti, tvrdí vedení ministerstva.

Online o důchod od spuštění této možnosti loni v říjnu podle dat sociální správy požádalo přes osm tisíc osob. Což je více než se předpokládalo, dodává resort. K prostředkům vynaloženým na digitalizaci resortních IT systémů uvádí, že digitalizace šetří čas a peníze klientům i pracovníkům na úřadech. Díky tomu došlo ke snížení stavu zaměstnanců v institucích spadajících pod toto ministerstvo, říká k výsledkům šetření vedení MPSV.

Veronika Táchová

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here