„Stomatologů není málo, je jich dost. Ale je potřeba, aby v poskytování stomatologické péče pracovali takzvaně na pojišťovnu. A to se právě v posledních letech dost rozvolnilo,“ říká v rozhovoru pro Zdravezpravy.cz náměstek pro zdravotní péči Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR [VZP ČR] David Šmehlík.

Od příštího roku začne platit nová úhradová vyhláška, ve které zdravotní pojišťovny významně navýšily úhrady stomatologům za péči o pojištěnce. Změny mají vést ke zvýšení dostupnosti zubních lékařů pro pojištěnce.

Můžete přiblížit úhradový mechanismus ve stomatologii pro příští rok?

Úhradový mechanismus pro rok 2020 je skutečně klíčový a důležitý. My jsme zvedli úhrady základních výkonů a tím jsme podpořili úhrady u zubaře takzvaně na pojišťovnu. Aby pojištěnce neposlal pryč, ale naopak přijal do své péče. Navázali jsme na to, že vykázat práci na pojišťovnu může jen ten zubař, který poskytne péči a je registrující.

Proč jsme se dostali do situace, kdy pojištěnci nemohou sehnat zubního lékaře navázaného na zdravotní pojišťovnu?

V posledních letech se rozešly ceny materiálů, ceny výkonů a nebyla navázána práce, výkony na registrujícího stomatologa. A znepřehlednilo se, co je hrazená péče, co je doplatek a estetika. Zároveň nebyly výkony v průběhu času aktualizovány, proto došlo k tomu, že začala absentovat reálná efektivní dostupnost stomatologické péče. I proto jsme se vrátili k registraci a zpřehlednění vazeb. Musí být jasné, kde má být pacientovi péče poskytnuta a kolik za ni pojišťovna zaplatí. Cena musí reflektovat skutečné náklady ambulance, ceny práce a ceny materiálů, aby tam nebyl nějaký deficit.

Na co jste se při zvyšování úhrad nejvíce zaměřili? Kde byly největší mezery?

Na posílení vazby registrujícího stomatologa. Dále chceme posílit péči o dětské pacienty a péči o pacienty se závažnějším stavem. Proto jsme navýšili základní výkony jako preventivní vyšetření, extrakce zubů, komplexní vyšetření při registraci, vyžádané ošetření od odborníka. A právě to vše má posílit ochotu stomatologa přijmout pacienta navázaného na pojišťovnu.

Stomatologů je dost

Kolik stomatologů u nás zajišťuje zubní péči?

Zmapovali jsme síť stomatologů a máme jich tu kolem osmi tisíc. Ne všichni ale dělají svou praxi plně. Odhaduji, že u nás je aktivních zhruba šest tisíc stomatologů.

Je to hodně nebo málo?

Pro srovnání uvedu, že máme 5 200 praktických lékařů. Každý přitom ví, že má svého praktického lékaře, ke kterému když přijde, tak ho ošetří a nepošle pryč. Logicky se těch 10 milionů pojištěnců mezi 5 až 6 tisíc stomatologů rozprostře tak, aby pojištěnec tu péči dostal.

Proč tedy mají pojištěnci problém najít volného/registrujícího stomatologa?

V praxi dochází ke třem variantám. Pacient je přijat stomatologem k ošetření na pojišťovnu. Nebo je přijat, ale ne na pojišťovnu, a tak musí materiál i péči plně zaplatit. A třetí varianta je, že lékař pacienta do péče vůbec nepřijímá.

Má pojištěnec jistý nárok na zajištění zubního ošetření?

Tak jako má každý pojištěnec svého praktického lékaře, tak má mít také svého stomatologa. Ten mu má poskytnout stomatologickou péči na pojišťovnu. To znamená zadarmo a bez doplatku.

Stomatolog a zadarmo? Jak toho chcete dosáhnout?

Stomatolog si musí vybrat. Když dostane úhradu od pojišťovny, pak už nic vybírat nesmí. I když v Praze je to trošku jiné. Je tu více movitějších lidí a cizinců, proto tu budou stále stomatologové, kteří nebudou navázáni na pojišťovnu. Ale v ostatních regionech jim to situace nedovolí, tam už tolik movití lidé nebývají.

Povede navýšení úhrad stomatologům v příštím roce skutečně k tomu, že stomatologická péče bude všude, pro všechny, zdarma a bez doplatků?

My jsme to po letech vyřešili a nejde o žádný marketing. My jsme těch 14 miliard koncentrovali do zhruba 20 základních výkonů. Dá se říci, že je to revoluce v poskytování stomatologické péče. Po letech, kdy tu lidé bloudili a hledali stomatologa, jsme to konečně vyřešili.

Jste si jistý?

Ano. Navazujeme péči na registrujícího stomatologa. To znamená, že vykázat ji zdravotní pojišťovně může jenom ten, kdo je registrující lékař. Tomu za výkony zaplatíme peníze. A právě takovým jsme navýšili úhrady.

Jak konkrétně?

Například za ošetření stálého zubu stomatolog dostane místo 500 korun už 790 korun. Za komplexní vyšetření dostane místo 450 korun 490 korun. Za vyžádané vyšetření dostane místo 200 korun 350 korun. To je ta základní stomatologická péče, která je nejvíce frekventovaná.

Jaká další zvýšení úhrad jsou pro stomatologa významné?

Signál epizody péče. To je klíčové. My zaplatíme lékaři – 45 korun – bez omezení za každou návštěvu pacienta. Zdá se to na první pohled málo, ale lékaři mají těch návštěv za den poměrně hodně. A ve chvíli, kdy my podpoříme signál epizody péče, tak současně podporujeme jednoznačně ošetření pacientů na pojišťovnu. Důležitá je i sedace nezletilého pojištěnce ambulantně, to za 900 korun. Ta doposud vůbec nebyla hrazena. To znamená, že ošetření dítěte bude dostupnější a snesitelnější. Anebo aplikace korunky na dočasný zub – po tomto výkonu stomatologové volali. To znamená výkon, kdy se korunka osazuje dočasně a pak přichází i jiný výkon, to nebylo hrazeno a stomatologové to po pojištěncích vyžadovali.

Dost i podle ČSK

Bude to podle vás stačit k tomu, aby zubaři zase znovu začali přijímat pojištěnce?

Navýšení úhrad jsme v jednotlivých výkonech nenastavovali sami, ale po diskuzi s Českou stomatologickou komorou [ČSK]. Ty částky jsou stanovené tak, aby dostačovaly a byly pro stomatology atraktivní. Proto jsme to navýšení koncentrovali do těch hlavních výkonů. Aby to navýšení bylo významné a dostatečně stomatology motivovalo k poskytnutí péče. Prezident ČSK Roman Šmucler a ostatní odborníci tvrdí, že navýšení je dostatečné k tomu, aby zajistilo poskytování zubní péče.

Pojištěnci si často stěžují i na nedostatky v akutní stomatologické péči. Dočkají se i tam od příštího roku nějakého zlepšení?

Navýšili jsme i extrakce. A to tak, aby bylo pro stomatology atraktivní je vykonávat. Současně je může vykonávat i neregistrující stomatolog. To znamená, že výkon bude skutečně uhrazen všem. Nastavení je plně funkční pro klientskou praxi. To znamená, že pojištěnec za extrakci nezaplatí ani u neregistrovaného stomatologa.

Co radíte pojištěncům, kteří mají potíže sehnat zubního lékaře?

Obrátit se na svou zdravotní pojišťovnu. Pokud dochází k přechodu, například, že stomatolog předává praxi novému kolegovi, tak většinou ta kartotéka zůstává u toho nového lékaře. V případě, že ho vůbec nemá, měl by se obrátit na zdravotní pojišťovnu a ta je povinna mu stomatologa zajistit ve velmi blízkém dosahu.

Téma jsme začali řešit i na webových stránkách. Do několika měsíců budeme mít aplikaci pro pacienty, ve které – po zadání údajů – dostanou platnou informaci o registrujícím stomatologovi v místě, které preferují.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here