Uzavření životního pojištění na dálku se nyní stalo jednoznačnou prioritou mnoha pojišťoven. Ty se ale i tak potýkají s problémy. Nyní totiž více než kdy jindy naráží na zdržení ze strany praktických lékařů. 

Nová životní pojišťovna Simplea aktuálně uzavře více než polovinu nových smluv výhradně takzvaně na dálku. Vzhledem k nastaveným online procesům to zvládne i do tří dnů. Naráží však na problém, který pro ni není nový. Tím jsou zdržení na straně praktických lékařů.

„Dneska největší problém asi všem pojišťovnám činí to, že je obtížné získat od praktických lékařů výpisy z lékařské dokumentace nebo lékařské zprávy. A to bohužel i od těch, kteří zavřeli ordinace a ordinují po telefonu,“ vysvětluje ředitel Simplea pojišťovny Martin Švec.

O tom, že s lékaři mnohdy bývá těžké pořízení, hovořil již před vypuknutím krize covid-19. Podle něj potřebuje tuzemské zdravotnictví digitalizaci jako sůl.  

„Nejslabší článek v celém procesu sjednání životního pojištění jsou lékaři našich klientů. Když lékařům napíšeme o výpis ze zdravotnické dokumentace, trvá to týdny i měsíce, než nám ho pošlou. A často ani nezareagují, a to ani na urgenci klienta,“ uvedl v rozhovoru pro ekonomický server Fintag.cz.

Simplea pojišťovna je stoprocentní FinTech

V rozhovoru upřesnil, že pojišťovna jako moderní fintechová pojišťovna chtěla proces zrychlit. A proto praktikům nabídla i moderní cloudové řešení, do kterého mohou pohodlně a rychle dokumentaci klienta nahrát. Ale ani to nepomohlo.

Na druhou stranu je ale nutné zmínit, že některé české regiony trpí dlouhodobě nedostatkem praktických lékařů. Navíc jejich průměrný věk se v České republice pohybuje kolem 58 let, jak potvrzuje ředitel Ústavu zdravotnických informací a statistiky [ÚZIS] Ladislav Dušek.

„Průměrný věk ambulantních specialistů a praktických lékařů je 57 až 58 let. To je hrana penzijního věku. V roce 2020 skutečně dopadne krize na počet lékařů a citelně se propadne v těch nejdůležitějších oborech. Negativní trend už začal u praktických lékařů – v malých sídlech, kde se zavírají ordinace lékařů pro děti a dorost nebo stomatologů,“ říká.

Online řešení pojištění je trend

To, že ani zdravotnictví se digitalizaci ve vztahu ke komerčním pojišťovnám nevyhne, svědčí i současná situace, kdy většina komerčních, ale i zdravotních pojišťoven řeší s klienty věci online a na dálku. Tak to zůstává i nyní, kdy mnohé pojišťovny začaly otevírat svoje pobočky. Klienti mohou nadále řešit většinu úkonů týkajících se smluv online prostřednictvím počítače či mobilního telefonu.

„Lidé mohou i nadále řešit většinu úkonů tykajících se smluv online odkudkoliv. Stačí k tomu chytrý telefon, tablet nebo počítač a připojení k internetu,“ říká například mluvčí AXA pojišťovny Jiří Cívka.

Obdobně přitom hovoří zástupci všech pojišťoven, z nichž některé významně upravily svoji technickou nabídku. Například Česká podnikatelská pojišťovna nabízí uzavření pojištění na dálku u produktů, u kterých to dříve možné nebylo.

Podle Martina Švece současná doba jednoznačně potvrdila, že i v pojišťovnictví je jednoznačným trendem digitalizace, která zrychluje a zjednodušuje procesy. Důvodem je i úspora financí. Podle něj na to budou muset přistoupit i lékaři. Ti jsou však podle IT odborníků stále zdrženliví. Což se ukázalo například u praktických lékařů při již zmíněné nabídce cloudového řešení na zasílání dokumentace ze strany Simplea pojišťovny.

Dokumentace nám [až na pár výjimek] stále chodí papírovou poštou, což celý proces zase prodlužuje. Na druhou stranu ale chápu, že praktičtí lékaři jsou prostě přetížení a nemají moc času na administrativu,“ vysvětluje Martin Švec.

Komerční pojištění a covid-19

Na závěr dodejme, že pojišťovny, které nyní otevírají své pobočky, zcela jistě zaznamenají větší zájem o své služby. A to například i proto, že životní pojištění kryje riziko pracovní neschopnosti z důvodu onemocnění covid-19. Totiž lidé, kteří mají ve své smlouvě sjednáno pojištění pracovní neschopnosti, nebo si ho sjednají, a budou koronavirem SARS-CoV-2 nakaženi, mají nárok na pojistné plnění. Pokud tedy délka pracovní neschopnosti přesáhne sjednanou karenční dobu. Doba zotavení z nemoci covid-19 se pohybuje v rozmezí tří až šesti týdnů. Karenční doba u většiny pojišťoven trvá obvykle osmadvacet dnů. To znamená, že převážná část klientů pojišťoven, kteří se nemocí covid-19 nakazí a mají pojištění sjednané, má reálnou šanci na plnění.

–DNA–

3 KOMENTÁŘE

  1. Mně to spíš přijde, že někteří doktoři se moderním technologiím prostě brání a proto pak i všechno tak trvá, on stačil ten hunbuk kolem receptů. Takže tohle jim zrovna dvakrát nepřidá. Přitom by to podle mě všechno mohlo jít tak lehce, jenže když jsou lékaři staršího věku tak se tomu člověk nemůže divit. Ale za ty tři dny to jde fakt zmáknout, moje doktorka byla v tomto holedu pohotová a Simplea jak by smet, takže mě pojistli fakt rychle.

  2. Kecy v kleci, pane sefe. Na jakoukoliv administrativni cinnost mame 30 dnu, kdyz neurci nejaky organ jinou lhutu. Dnes ma vetsina VPL pocitac a ty zbytky, kteri se s nim nekamaradi, tak vypis ze ZD hrave zmaknou na stroji. Klasika. Tak neprudte. Nemohu najit na netu formular vypis ze zdravotni dokumentace. Chci ho pacosovi vyplnit digitalne, prinesl mi ho vytisteny. Na http://www.simplea.cz neni. Kde to najdu? DIky

    • Dobrý den, pane doktore,
      bohužel někteří lékaři pojišťovny dlouhodobě ignorují a nebo nedodržují 30 denní lhůtu. Měsíčně si vyžádáváme stovky výpisů a kdybyste viděl, jak někteří klienti musí urgovat a prosit praktika, aby výpis poskytl, tak byste mluvil jinak. Někdy ani dva měsíce, kdy my ze zákona máme na zkoumání zdravotního stavu klientů, nestačí na sehnání výpisu. Několik našich klientů již praktika po této zkušenosti i změnilo.

      Měli jsme nedávno případ, kdy ošetřující specialista odmítl i přes osobní intervence klientce vystavit opis lékařské zprávy pro účely pojistné události. Napsal nám, že není zaměstnanec pojišťovny, aby měl povinnost nám cokoliv dát a bohužel to nechtěl dát ani klientce. Tak nám to klientka musela sama popsat, abychom ji mohli plnění vyplatit.

      Pokud Vám klient donesl vytisknutý formulář, napište nám na emailovou adresu v něm uvedenou a my Vám zašleme obratem elektronickou verzi. My se snažíme u každého lékaře dohledávat emailovou adresu i když ji klient nezadá a posílat formulář elektronicky.

      S pozdravem,
      Martin Švec, generální ředitel Simplea pojišťovny

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here