Praktičtí lékaři již mohou ověřit covid-19 u pacientů, například kvůli karanténě. Přístup do systému měli praktici slíbený od bývalého ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha [za ANO] od 21. září. Získali jej až tento týden.

Informaci potvrdil předseda Sdružení praktických lékařů Petr Šonka a potvrzují ji i jednotliví lékaři. Ti jsou rádi, že konečně mohou vstupovat do systému Ústavu zdravotnických informací a statistiky [ÚZIS], ale poukazují na to, že přístup do systému není komfortní.

„Funguje to na základě přihlašovacího jména, hesla a bezpečnostního kódu poslaného na mobilní telefon. Každé dvě hodiny se to navíc odhlásí,” říká praktická lékařka Ludmila Bezdíčková z Ordinace Pokorná a Bezdíčková.

Dobrá zpráva podle ní je, že aktuálně je jednáno se zástupci ÚZIS o propojení systému s lékařskými softwary, které lékaři používají. Do Národního zdravotnického informačního systému se běžně hlásí jednou ročně, aby do systému uvedli vybrané informace.

Přístup je dobrý. Pomáhá, tvrdí lékaři

Podle praktiků tento týden získaný přístup do systému jim usnadní informování pacientů, ale také vydávání karantén a izolací. Dosud se museli spoléhat na informace od pacientů.

„Můžeme tak například ověřit, že náš pacient na testy opravdu šel a který den,” vysvětluje Ludmila Bezdíčková.

Podle ní jdou lidé na test často nikoliv v doporučený pátý až sedmý den po kontaktu s nakaženým, ale hned jakmile jim lékař žádanku vystaví. Což může znamenat falešně negativní výsledek. Její zkušenosti doplňuje i vedoucí praktická lékařka společnosti Moje ambulance Ludmila Mazylkinová.

„Dokonce jsme neměli možnost zjistit, zda pacient testy vůbec absolvoval. Byli jsme závislí pouze na informacích, které nám sami pacienti nebo hygienické stanice sdělili,” tvrdí.

Upřesnila, že v praxi se objevily případy, kdy pacient odmítal na testy jít. Karanténa mu byla vystavena, ale dle algoritmů nešla ukončit. Následně pacient uvedl, že na testech byl a že výsledky byly negativní, protože karanténu ukončit potřeboval.

Když jsem si ale tuto informaci ověřovala, zjistila jsem, že nebyla pravdivá,” upřesnila.

Praktici řeší i další IT problémy

Dalším problémem souvisejícím s epidemií covidu-19, který praktičtí lékaři řeší, je předávání informací o nařízené izolaci nakaženého nebo karanténě jeho kontaktů. Dosud se to podle praktiků řešilo provizorně v systému eNeschopenek.

„Děti, podnikatelé nebo důchodci ale nepotřebují vystavit neschopenku, takže jsme je hlásili do systému navíc,” řekla Bezdíčková.

Důvod? Systémy ÚZIS a eNeschopenka provozovaná Ministerstvem práce a sociálních věcí [MPSV] nejsou podle ní propojené a nesdílejí mezi sebou potřebná data.

Praktici mají pomoci i s testováním

Dodejme, že do budoucna by celoplošné testování měli zajišťovat praktičtí lékař. A to prostřednictvím takzvaných antigenních testů. O testování celé populace na covid-19 chce ministr zdravotnictví Roman Prymula [za ANO] s praktickými lékaři jednat v pondělí odpoledne. Testování by mělo být dobrovolné a zdarma. Ministr podle České televize [ČT] doufá v účast alespoň šesti milionů lidí.

Na ceně testu se už ministerstvo podle ČT dohodlo se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou ČR [VZP ČR]. Z celkových 350 korun představuje 150 korun cenu testu a zbytek by dostal praktický lékař. Stát počítá s pořízením deseti milionů sad, takže testování může stát až 3,5 miliardy korun, uvedla ČT. Prymula k tomu řekl, že v případě uzavření země v takzvaném lockdownu jsou náklady čtyři miliardy korun denně. Cílem testování velkého množství lidí praktiky je dle jeho slov ústup covid pozitivích pacientů do karantény.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here