Prodej léků na předpis v ČR loni meziročně vzrostl o sedm procent na necelých 71 mld. korun. Nemocniční lékárny utržily téměř 39 miliard korun, retailové lékárny pak 32 miliard korun. Vyplývá to z dat společnosti IQVIA.

„V České republice prodeje léků na předpis zaznamenaly výrazný nárůst z pohledu hodnoty. Což bylo způsobeno primárně vstupem nových inovativních přípravků na trh,“ řekl pro ZdraveZpravy.cz generální ředitel IQVIA pro Českou republiku a Slovensko Martin Šlégl.

Podle něj lze efekt nových inovativních léků pozorovat právě u růstu prodejů léků v nemocničních lékárnách. Ty loni zaznamenaly 14% nárůst prodejů na celkových 39 miliard korun, jakkoli z pohledu objemu meziročně klesly o osm procent.

Léků i doplňků stravy se loni v ČR prodalo za 97 mld. Kč

Z dat společnosti IQVIA dále vyplývá, že v nemocničním segmentu loni z pohledu hodnoty zaznamenala nejvýraznější nárůst léčiva v ATC skupině L [cytostatika a imunomodulační léčiva]. Jejich prodej loni meziročně posílil o 2,7 mld. korun na 15 mld. korun [+22 %].

Druhý nejvýraznější nárůst byl ve skupině J [antiinfektiva pro systémovou aplikaci]. Skupina J loni meziročně vzrostla o 0,8 miliardy korun na více než čtyři miliardy korun. Což je taktéž 22% nárůst.

V nemocničním segmentu došlo i na poklesy. Ten největší zaznamenala skupina G [urogenitální trakt a pohlavní hormony], která loni meziročně poklesla o 85 milionů korun [-18 %] na celkových 375 milionů korun. Přípravky ve skupině T [diagnostické látky] loni meziročně klesly o 21 milionů korun [-16 %] na 105 milionů korun.

Jak si loni stály jednotlivé typy lékáren

Z celkových prodejů léků na předpis loni připadlo 45 procent [32 mld. Kč] na retailové lékárny. To představuje meziroční propad o 0,1 procenta. Z pohledu objemu prodaných léků loni došlo v retailových lékárnách k meziročnímu poklesu o dvě procenta.

Tržby nezávislých lékáren loni stouply o dvanáct procent na šest miliard korun. Lékárenské řetězce zvýšily tržby o sedm procent na 15 miliard korun.

„V segmentu retailových lékáren řetězce nadále upevňují svou pozici s prodeji v hodnotě 15 miliard korun v roce 2020, což představuje 47% podíl na retailovém trhu,“ říká Šlégl.

Naopak tržby virtuálních řetězců v roce 2020 klesly o 14 procent na jedenáct miliard korun.

  [Zdroj: IQVIA]

Prodej léků na předpis podle skupiny léků

Na trhu retailových lékáren byl nejvyšší nárůst v kategorii A [trávicí trakt a metabolismus]. V této kategorii došlo loni k meziročnímu růstu o 640 milionů korun [+11 %] na 6,3 mld. korun. Druhou nejvíce rostoucí kategorií byla kategorie B [krev a krvetvorné orgány] s meziročním růstem 280 milionů korun [12 %] na 2,6 mld. korun.

Naopak největší pokles nastal u kategorie J [antiinfektiva pro systémovou aplikaci]. Zde činil meziroční pokles o více než 720 milionů korun [-28 %] na 1,9 miliardy korun. Z dat IQVIA ovšem vyplývá, že v této kategorii loni došlo k výraznému nárůstu v již zmíněném nemocničním segmentu. Retailové prodeje dále klesly v kategorii C [kardiovaskulární systém] o 2,6 %, v absolutních číslech však jde o druhý nejvyšší propad, o 157 mil Kč.

Trh s volně prodejnými léky

Na trhu s volně prodejnými registrovanými a neregistrovanými léky a produkty pro zdravotní péči se v roce 2020 tradičním lékárnám [kamenné nezávislé lékárny a řetězce] dařilo lépe než předloni. Jejich prodeje stouply o 1,1 procenta, to i přes propad v objemu o 2,5 procenta.

[Zdroj: IQVIA]

Internetové lékárny naopak zažily nejúspěšnější rok v historii s prodeji v hodnotě 3,2 miliardy korun. Což představuje roční nárůst o 54 procent. Internetové lékárny tak dosáhly 12% podílu na trhu s těmito produkty. Z pohledu objemu internetové lékárny vzrostly o 56 procent ve srovnání s rokem 2019.

„Pandemie COVID-19 byla hnacím motorem e-commerce napříč celým retailovým trhem. Nicméně právě internetové lékárny zažily jeden z největších nárůstů, jelikož se preference zákazníků, kteří tradičně nakupovali volně prodejné léky v kamenných lékárnách, během pandemie změnily velice rychle. Vzhledem k vývoji pandemie lze očekávat, že i v roce 2021 bude růst významný,“ uzavřel Innovations Specialist pro Českou republiku a Slovensko společnosti IQVIA Ondřej Sýkora.

Veškeré uvedené hodnoty prodejů v kategorii volně prodejné léky a produkty pro zdravotní péči jsou měřeny v koncových cenách včetně DPH.

–DNA–

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here