11 minut svižné chůze brání nejednomu onemocnění

0
990
onemocneni
Foto: Pixabay.com

Zhruba jedenáctiminutová každodenní rychlá procházka může zabránit každému desátému předčasnému úmrtí. Snižuje riziko srdečních i onkologických onemocnění. Uvádí to britská studie.

Závěry britské studie jsou dobrou zprávou především pro neaktivní sportovce. I ti totiž podle jejích výsledků mohou snížit riziko předčasného úmrtí, například v důsledku kardiovaskulárních nebo onkologických onemocnění. Stačí k tomu každý den zhruba jedenáct minut svižné chůze, která zvýší tepovou frekvenci.

„Měli byste cítit, že se hýbete, vaše srdce bude bít rychleji, ale nebudete mít nutně pocit, že se zadýcháváte,“ říká vedoucí výzkumu Soren Brage.

Podle jeho zjištění takové množství pohybu snižuje riziko vzniku srdečních onemocnění a mrtvice o sedmnáct procent a rakoviny o sedm procent. Pravidelné cvičení snižuje množství tělesného tuku a krevní tlak. Zároveň dlouhodobě zlepšuje fyzickou kondici, spánek a blahodárně působí rovněž na funkce srdce.

Šest tisíc kroků denně je minimum, říká Aleš Linhart

Přínos cvičení byl ještě větší u snižování rizika specifických druhů rakoviny, jako je rakovina hlavy a krku, žaludku a leukémie. Menší ale byl u rakoviny plic, jater, endometria, tlustého střeva a prsu.

Menší pohyb je lepší než žádný pohyb

Vědci připomínají, že většině lidí se nedaří cvičit doporučovaných 150 minut týdně. Alespoň nějaký pohyb je totiž lepší než žádný, tvrdí vědci z Cambridgeské univerzity. Britští zdravotníci z National Health Service [NHS] doporučují, aby se lidé každý týden 150 až 300 minut věnovali fyzické aktivitě, která zvedá tep. Anebo 75 až 150 minut týdně intenzivnímu cvičení, při kterém se zadýchají. Každému se ale nedaří cvičit po doporučovanou dobu. Dva ze tří dotazovaných uvádějí, že provozují méně než 150 minut [2,5 hodiny] intenzivního cvičení týdně, a méně než jeden z deseti cvičí více než 300 minut [pět hodin] týdně.

Tým vědců proto zanalyzoval stovky předchozích studií o přínosech fyzické aktivity a dospěl k závěru, že i polovina doporučeného pohybu zabrání každému dvacátému kardiovaskulárnímu onemocnění a skoro každému třicátému případu rakoviny. V praxi jde o 75 minut náročnějšího pohybu týdně. Například v podobě rychlé chůze, jízdy na kole a chození po horách. Ale i tance nebo tenisu. V přepočtu na den tak riziko předčasného úmrtí sníží i náročnější aktivita po dobu jedenáct minut denně.

„Pokud patříte k těm, pro které je představa 150 minut středně intenzivní fyzické aktivity týdně poněkud skličující, pak by pro vás naše zjištění měla být dobrou zprávou,“ říká Brage.

Svižná chůze čtyřikrát do týdne značí zhubnutí o tři kila

Doporučuje, pokud lidé zvládnou náročnější aktivitu po dobu 75 minut týdně, aby zkusili postupně zvyšovat intenzitu pohybu až na celou doporučovanou dobu, tedy 150 minut.

Stačí vynechat eskalátory, MHD a vyrazit na zahradu

Analýza v odborném časopise British Journal of Sports Medicine se zabývala předchozími publikovanými výzkumy o přínosech cvičení v téměř 100 rozsáhlých studiích a téměř 200 recenzovaných článcích. Vědci vypočítali, že pokud by všichni účastníci studií cvičili alespoň 150 minut týdně, tedy po plnou doporučenou dobu, předešlo by přibližně jednomu ze šesti předčasných úmrtí.

Pravidelná fyzická aktivita prodlužuje život, tvrdí vědci

K dosažení cíle podle vědců stačí změnit jen některé návyky. Například chodit do práce pěšky nebo jezdit tam na kole místo autem. Doporučují také, aby byli rodiče a prarodiče více aktivní při hrách s dětmi a vnoučaty. Vymýšleli společně aktivity, jako je hra „na babu“, na honěnou a míčové hry, při kterých se rodiče i děti nejen zabaví, ale i zapotí.

Dospělým doporučuje britský zdravotní systém NHS také dvakrát týdně cvičením posilovat svaly. Počítá se jóga, pilates, zvedání činek, těžká práce na zahradě. A dokonce i nošení těžkých nákupních tašek.

–ČTK/VRN–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here