Stát se hojí na zdravotně postižených, ruší jim i vratku DPH u auta

5
7116
zdravotne_postizenych
Foto: Freepik.com

Nenavýšení příspěvku na péči v 1. stupni a mírné navýšení v 2. stupni není jediný krok vlády v neprospěch zdravotně postižených. Od ledna 2025 jim ministerstvo financí zruší vratku DPH u auta. A nově neplatí sleva na poplatníka u pečujících.

S platností od ledna 2025 přijdou lidé se zdravotním hendikepem o další výhodu, respektive podporu. A tou je vratka daně z přidané hodnoty [DPH] z ceny zakoupeného motorového vozidla, na které jim stát přispěl formou příspěvku na zvláštní pomůcku – motorové vozidlo. Ministerstvo financí ČR [MF ČR] totiž s platností od ledna 2025 chystá změnu zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, která tuto vratku daně ruší.

Nyní tato forma podpory osob s těžkým zdravotním omezením funguje tak, že poté, kdy jim úřad práce tento příspěvek přizná a vozidlo zakoupí, tak žádají finanční úřad o vrácení DPH až do výše 100 tisíc korun.

„Důvodem zrušení vratky má být podle důvodové zprávy fakt, že je neslučitelná s unijní úpravou a do oblasti DPH nepatří,“ říká k plánům ministerstva předsedkyně pacientské organizace Metoděj a garantka pracovní skupiny Národní asociace pacientských organizací [NAPO] pro zdravotní politiky Petra Suchá.

Příspěvek na péči bude až 27 000 korun. Testy majetku ale chybí

Podstatnou informací ale je, že Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR [MPSV] má zrušení této vratky DPH z ceny vozidla pořízeného s pomocí příspěvku na zvláštní pomůcku kompenzovat jinak. Dosud resort ale nepředstavil žádný takový návrh, který by narovnával zrušení této pomoci lidem s vážným zdravotním postižením.

„Nezaznamenali jsme žádný návrh opatření, kterým by se ministerstvo práce a sociálních věcí chystalo vratku vykompenzovat,“ potvrzuje Petra Suchá.

Podpora zdravotně postižených v Česku

Podle Národní rady osob se zdravotním postižením [NRZP] úřady práce ročně vyplatí přibližně 1 200 příspěvků na nákup motorového vozidla. Pokud by všichni jejich příjemci uplatnili maximální slevu na dani ve výši zmiňovaných 100 tisíc korun, pak se příjmy státu sníží o 120 miliónů Kč ročně.

„To je marginální úspora,“ podotýká Suchá.

Zároveň vysvětluje, že výše příspěvku na zvláštní pomůcku – motorové vozidlo od úřadu práce činí nanejvýš 200 tisíc korun. Tuto maximální částku úřady ale přiznávají obvykle jen dětem, dospělí se většinou dočkají podpory 100 tisíc korun.

„Pokud k tomu přičteme vratku DPH v hodnotě 100 tisíc Kč, lze u dětí počítat při pořizování auta s částkou 300 tisíc. U dospělých spíše s 200 tisíci Kč,“ vypočítává zástupkyně NAPO.

Jurečkův návrh příspěvku na péči se musí upravit, tvrdí rada postižených

Pořízení auta navíc v úpravě pro zdravotně hendikepované tak ve většině případů podmiňují vlastní zdroje. Bez nich by si vůz tato skupina lidí jen těžko zakoupila. Podle Suché není žádnou výjimkou, že si zdravotně postižení i k příspěvku od státu sjednávají na nákup auta půjčky. Anebo jim s úhradou pomůže některá z nadací. A obvykle si kupují ojeté vozy.

„Ty pak ale mají problém vydržet 10 let. Což je lhůta, po které se může o příspěvek na zvláštní pomůcku – motorové vozidlo opět požádat,“ upozorňuje na další souvislost Suchá.

Pokud si nový automobil kupuje vozíčkář na elektrickém vozíku, cena auta pak šplhá až k jednomu milionu korun, to při základním vybavení. Vozidlo si totiž s ohledem na zdravotní omezení řidiče žádá úpravy, jako je instalace plošiny, pojištění a další doplňující náklady.

–VRN

5 KOMENTÁŘE

  1. Za chvílí nám vemou,protézy a inv.vozíky ,jěšte se můžem plazit po zemi.
    Vše pro ukrajinu.DĚKUJI této vládě,už nemám strach,už mi nemaji co vzít.

  2. Jak se ukázalo, lékaři, zemědělci apod. se umí bránit, umí se vládě postavit, byť jen demonstracemi. Těžko se sešikují invalidní občané a vyrazí do ulic a vláda to ví. Takže jen do nich, od chromých nic moc nehrozí…

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here