Tržby internetových lékáren v Česku za volně prodejné léky a produkty pro zdravotní péči v letošním prvním pololetí meziročně stouply až o polovinu na 1,46 miliardy korun. Připadalo na ně zhruba třináct procent českého trhu s těmito produkty. Uvádějí to data analytické společnosti Iqvia.

Prodeje internetových lékáren v Česku podle Iqvia rostou nepřetržitě od poloviny roku 2017. Tempo růstu letos zrychlila pandemie koronaviru, při jejímž nástupu v polovině března prodeje internetových lékáren v meziročním srovnání vzrostly až dvojnásobně.

V období před nástupem letních měsíců a snížení počtu denních nárůstů nakažených se sice tržby internetových lékáren začaly snižovat, avšak pouze mírně. I v létě zůstaly jejich prodeje vysoko nad úrovní loňského roku a nyní na podzim opět rychle rostou.

Například prodeje e-shopu lékárenské sítě Dr.Max zaznamenaly v druhém zářijovém týdnu svoji takzvanou druhou vlnu. Lidé v nich nakoupili zboží za 26 milionů korun. Za vysokými čísly stojí především zájem o roušky, respirátory a další druhy ochranných pomůcek, jak potvrzuje mluvčí lékáren Dr.Max Michal Petrov.

„V celkových obratech stále vede kategorie Beauty Care, ale například již po celý srpen vedly v žebříčku nejprodávanějších produktů roušky a respirátory. Padesátikusové balení jednorázových chirurgických ústenek byl vůbec nejprodávanější produkt na e-shopu Dr.Max. Vzrostl také podíl diagnostiky, například teploměrů či monitorů dýchání,“ říká.

Nejžádanější jsou v e-shopu Dr.Max roušky a respirátory

Podzimní nárůst online prodejů

Podle společnosti Iqvia byly v polovině září prodeje volně prodejných léků a spotřebních produktů pro zdravotní péči v českých on-line lékárnách až o 52 procent vyšší než vloni.

„Částečné snížení on-line prodejů volně prodejných léků po ustálení pandemické situace v České republice lze vysvětlit především tím, že se spotřebitelé předzásobili během prvních týdnů pandemie covid-19,“ řekl generální ředitel Iqvia pro ČR a SR Martin Šlégl.

Dočasný pokles prodejů způsobil dle něj také útlum cestování nebo dodržování rozestupů. Což vede ke snížení šíření ostatních nemocí a celkově nižší spotřebě mnoha produktů.

Rychlý růst prodeje volně prodejných léků v prvním letošním pololetí byl také na sousedním Slovensku. Dokonce ještě strmější než u nás. Tržby v internetových lékárnách tam vzrostly v pololetí meziročně o 68 procent na 17 milionů eur [461 milionů korun]. Celkový podíl internetových prodejů na trhu je tam menší, činí šest procent.

Vitamíny, minerály, léky na bolest i kojenecká výživa

České internetové lékárny podle společnosti Iqvia nejčastěji prodávají vitamíny, minerály a nutriční suplementy. Dále léky na bolest, kojeneckou výživu, kosmetické produkty pro ženy, léky na nachlazení, rýmu, kašel a produkty v kategorii dýchací cesty.

„Čeští spotřebitelé nakupují on-line převážně produkty preventivního charakteru, které užívají pravidelně. U produktů, jež jsou využívány pro okamžitou úlevu, drtivá většina zákazníků zamíří do tradiční lékárny,” uvedl specialista společnosti Ondřej Sýkora.

V kategorii volně prodejných léků a spotřebních produktů pro zdravotní péči se mezi výrobce s nejvyššími prodeji v internetových lékárnách v ČR podle výsledků průzkumu řadí Nestlé, L’Oréal, Danone, Simply You a Sanofi. Nejvyšší nárůst on-line prodejů proti minulému roku podle firmy zaznamenaly produkty společností Sanofi, L’Oréal a privátní značka lékárenského řetězce Dr.Max.

Dr.Max potvrzuje rekordní prodej roušek a respirátorů

Do budoucna lze dle predikcí analytiků v Česku očekávat další růst prodejů internetových lékáren v ČR. Tempo růstu však podle nich může do velké míry záviset na vývoji pandemie covidu-19. Stejně tak na případném povolení prodeje léků na předpis online.

„Většina velkých internetových lékáren je připravena na on-line prodej léků na předpis, nicméně vývoj legislativního procesu zůstává v tomto směru otevřený,“ uzavřel Šlégl.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here