
V Česku přibývá řidičských oprávnění s omezením na cestu po blízkém okolí řidiče, pro řízení jen za denního světla či se sníženou rychlostí. Průkazů, které typicky využívají senioři v menších obcích, stát vydal tisíce.
Údaje z Centrálního registru řidičů poskytl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. O typu omezení podle něj rozhodují praktičtí lékaři. Starší lidé se díky těmto průkazům mohou snáze dostat za příbuznými, k lékaři nebo jenom na nákup.
Třeba řidičských průkazů pro jízdu v omezeném kilometrovém okruhu od bydliště řidiče nebo jen v jeho městě či regionu úřady letos počátkem května vydaly 3 881. Loni ve stejné době to bylo o zhruba 500 méně a před pěti lety jen mírně přes 1 600.
Kladný zdravotní posudek k řízení nepodmiňuje odborné vyšetření
Omezení jízdy podle denní doby, tedy například mezi východem a západem slunce, platí letos pro 1 545 řidičských průkazů. Loni jich bylo zhruba o 200 méně a před pěti lety přibližně 700. Jezdit se stanovenou maximální rychlostí musejí nyní držitelé 1 104 průkazů, loni jich bylo o 150 méně a před pěti lety mírně přes 500.
Ne každý penzista ale chápe, že omezená možnost řízení je lepší než žádná možnost řízení kvůli nevyhovujícímu zdravotnímu stavu.
„Zakazují mi řídit a rozkazují mi, kdy a až kam mohu jet. Je to totalita,“ říká penzista ze Středočeského kraje, který špatně vidí, slyší, chodí a problém má i s duševní rovnováhou.
To se projevuje častým agresivním chováním vůči okolí, když „věci“, jak říká, „nejsou podle jeho představ“.
Argument, že za volantem se stává rizikem pro sebe, svou ženu a okolí, nepřijímá. Nikdo mu nemá co zakazovat řídit, tvrdí.
Průkaz s omezením je lepší než zákaz
„Z čísel je patrné, že o této možnosti lékaři vědí a čím dál více ji využívají. Což je dobře,“ podotkl Jemelka.
Omezení u řidičských oprávnění pomáhá podle Jemelky zachovat mobilitu lidí za dodržení nároků na bezpečnost provozu.
„Je potřeba přistupovat k seniorům individuálně a takto posuzovat jejich zdravotní stav. Senioři ve věkové skupině 65 až 69 let, respektive 65 až 74 let nepatří k nejrizikovějším věkovým skupinám z hlediska usmrcených a těžce zraněných v silničním provozu,“ upozornil mluvčí.
Vůbec nejčastějším omezením, které lékaři k řidičským průkazům stanovují, je řízení s nasazenými brýlemi. Takovou podmínku pro usednutí za volant má nyní téměř 917 000 lidí. Dalších 395 000 lidí musí řídit buď s brýlemi, nebo kontaktními čočkami. Kontaktní čočky má jako podmínku téměř 16 000 lidí a třeba automatickou převodovku zhruba 3 000 řidičů.
Terapii kvůli přestupku a trestu v dopravě má za sebou 1 700 řidičů
Mezi evidovaná omezení patří také řízení osobního auta před 18 rokem věku pod dohledem mentora. Tuto loni zavedenou možnost mít řidičské oprávnění na zkoušku nyní využívá zhruba 11 800 lidí.
Povinné zdravotní prohlídky
Na povinnou lékařskou zdravotní prohlídku ke svému praktickému lékaři musí starší řidiči poprvé ve věku 65 let, poté v 68 letech a pak každé dva roky. Sněmovna koncem dubna schválila změnu. První zdravotní prohlídka by se měla od příštího roku posunout na 70 let věku řidiče.
Doklad o zdravotní způsobilosti už motoristé nebudou vozit s sebou. Závěry posudku zahrne pro kontrolu registr řidičů. Posun věkové hranice zdůvodnilo ministerstvo zdravotnictví tím, že v současnosti jsou starší lidé zdravější a aktivnější než předchozí generace. Návrh posoudí Senát.
Řidiči nad 65 let s nemocí srdce nedokládají vždy potvrzení od kardiologa
Centrální registr řidičů počátkem tohoto měsíce evidoval 159 925 držitelů platného řidičského oprávnění ve věku 80 let a víc. A jejich počet postupně narůstá, předloni mělo řidičský průkaz v této věkové kategorii zhruba 135 000 lidí a před pěti lety přibližně 112 600 lidí. Stále ale tvoří jen malý podíl mezi všemi držiteli řidičských oprávnění. Loni se jich evidovalo zhruba 6,9 milionu.
Myslím si, že lze souhlasit i s takovým omezením. Sám mám omezení dosahu jízdy do 30 km od domova. Proto jezdím velice málo, ani ne 2000 km za rok. Pak ovšem je potřeba udělat i výjimky v technickém stavu vozidla. Navrhuji provádět STK jednou za 4 roky.
častější prohlídky u lekaře ,ano ale ty by museli být statem proplaceny kde na to máme brat peníze
Stále se mluví o omezování a neváhám říci diskriminaci nás řidičů – seniorů. Z uveřejněného článku mohu nabýt dojmu, že všichni ostatní řidiči mladší jak 65 let věku hýří zdravím tělesným i duševním, ostřížím zrakem a reflexi pilota F1.
Bohužel řada statistik mluví jinak, ale legislativa se „vozí“ jen po seniorech. A ještě jeden poznatek – jakmile opustím hranice ČR nikdo po mě žádné potvrzení nechce a kdyby chtěl – světe div se mám ho pouze v českém jazyce a policista v Maďarsku se v něm naprosto jasně orientuje – protože ten, v ČR tak nezbytný doklad, mu k ničemu není.
A teď totéž omezení pro mladé řidiče bez nájezdu kilometrů. A stejně tak pro ty, kdo se opakovaně a pravidelně vybodují. A pak bude na silnicích bezpečno!