Práci ombudsmana v nemocnicích detailně určí zákon o zdravotních službách. Ten do 14 dnů nejspíš i zamíří do vnějšího připomínkového řízení. S platností se počítá v polovině příštího roku. Ombudsman řeší hlavně spory pacientů a zdravotníků.
O kompetencích, činnosti i odměňování ombudsmana v nemocnicích debatovali zástupci Ministerstva zdravotnictví ČR [MZ ČR] a samotní nemocniční ombudsmani ve čtvrtek [9.11.] na jednání Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR v Želivě na Pelhřimovsku.
Ortodoncie v Česku? To je normální kartel! Říká Patrik Lenárt
„Ministerstvo vnímá roli ombudsmana jako esenciální právě pro to, aby pacientská zkušenost z nemocnice byla co nejlepší. Zároveň je to prevence vyhoření zdravotníků,” řekl na jednání za MZ ČR náměstek ministra zdravotnictví Josef Pavlovic [Piráti].
Postavení a rozsah činnosti ombudsmana podle něj blíže upraví novela zákona o zdravotních službách, kterou resort v nejbližších dnech odešle do vnějšího připomínkového řízení. Úprava by mohla vejít v účinnost od 1. července 2024, uvedl.
Ombudsman: Most mezi zdravotníky, pacienty i nemocnicí
Pověřenou osobu pro vyřizování stížností musejí mít nemocnice povinně od roku 2011. Metodické pokyny vydané ministerstvem zdravotnictví k jejich práci se zatím závazně vztahují jen na ombudsmany fakultních nemocnic. Ostatním lůžkovým zařízením je úřad jen doporučuje.
„Ombudsman má být mostem mezi zdravotníky, pacienty a nemocnicí. Má být tím deeskalátorem, vysvětlovat,” přiblížil postavení ombudsmana v nemocnicích Pavlovic.
Pozice ombudsmana podle něj pomáhá i předcházet vleklým a finančně náročným soudním sporům a nastavovat postupy, které mají konfliktům předcházet. Přínosem je takový institut i pro samotné pacienty. Pro ně je podle náměstka příjemnější jednat s ním než s právním oddělením nemocnice.
V definování pozice ombudsmana ve zdravotnictví se podle Pavlovice Česko inspirovalo mimo jiné v Belgii. Vedle řešení náplně jeho práce se nyní pracuje i na zajištění jeho financování, to především v menších nemocnicích.
Ombudsmana v nemocnicích ocení i zdravotníci
V krajských nemocnicích na Vysočině stížnosti ze strany pacientů i zdravotníků nejčastěji řeší manažeři kvality. Pozici ombudsmana od 1. srpna zřídila Nemocnice Havlíčkův Brod a zastává ji mluvčí nemocnice Petra Černo a primář a poslanec Vít Kaňkovský [KDU-ČSL]. Ten uvedl, že by sjednocení pravidel práce ombudsmana v nemocnici uvítal. Bez toho podle něj může veřejnost tápat v tom, jak postupovat při nespokojenosti u zdravotních služeb.
Napjaté situace v nemocnicích a konflikty podle jeho zkušeností nejčastěji vycházejí ze špatné komunikace mezi pacienty a lékaři. Díky odbornosti, kterou by měl ombudsman mít, může pomoci těm lékařům, kteří si neví rady, jak s pacienty a jejich rodinami hovořit.
„Stane se, že si prostě někdy nevíte rady, ta situace může být vypjatá. Pokud se tam potom objeví nějaká pověřená osoba, která je nezaujatá, která přijde vně, byť je z té nemocnice, ale je vně toho oddělení, tak to komunikaci opravdu pomáhá,“ tvrdí Kaňkovský.
Ku prospěchu je takový postup podle něj i pro samotné zdravotníky. I ti se podle jeho slov pak cítí lépe.
Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR vznikla v roce 2019, nyní čítá třicet členů, uvedl její předseda Petr Ballek na čtvrtečním setkání. Smysl práce ombudsmana v nemocnicích spatřuje v harmonizování vztahů mezi zdravotníky a pacienty.
„V poslední době zaznamenáváme nárůst verbálních a fyzických útoků na zdravotníky. Ten mediátor, nemocniční ombudsman, komunikátor má šanci situaci urovnat,“ říká Ballek.
Pro ombudsmana je nejdůležitější umět komunikovat. A má být také schopen najít co nejlepší řešení urovnání sporu tak, aby byly, pokud možno, spokojeny obě strany.
–ČTK/RED–